De online consumentenomzet van supermarktconcern Ahold is in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw flink gestegen. In Nederland stegen de verkopen van bol.com en ah.nl zelfs met meer dan 30 procent.
Dat meldde Ahold donderdag. In het eerste kwartaal steeg de omzet van bol.com en ah.nl in een vergelijkbaar tempo.
De online activiteiten verkeren nog altijd in een investeringsfase. Dat betekent dat de groeiende verkopen bij bol.com nog geen winst in het laatje brengen. Ahold denkt echter dat er online nog meer omzetgroei te behalen valt en geeft dat momenteel prioriteit.
In april, mei en juni van dit jaar heeft Ahold een omzet van 9 miljard euro behaald. Dat was 3 procent meer dan een jaar eerder. De operationele winst ging, gecorrigeerd voor eenmalige posten, met ruim 7 procent omhoog naar 355 miljoen euro. De nettowinst verbeterde ook met 7 procent, naar 209 miljoen euro.
Alle markten vooruit
De resultaten verbeterden daarbij in alle markten waar het onlangs met het Belgische Delhaize gefuseerde supermarktconcern actief is.
In de Verenigde Staten, de grootste markt voor Ahold, liep de omzet met ruim 2 procent op naar 5,5 miljard euro. De verkopen in filialen die langer dan een jaar open zijn liepen daarbij met ruim 1 procent op, exclusief benzineverkopen. Ahold wist daarmee zijn marktaandeel in de VS te vergroten, zowel gemeten in verkochte artikelen als in dollars.
In Nederland werd met 3 miljard euro bijna 5 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2015. De met vorig jaar vergelijkbare verkopen stegen met 3 procent, zowel door groei bij de supermarkten als online. Bezuinigingen zorgden bovendien voor een hogere winstmarge op de thuismarkt.
Fusie met Delhaize
Ahold rondde vorige maand zijn fusie met het Belgische supermarktbedrijf Delhaize af. Dat bedrijf zag zijn operationele winst, gecorrigeerd voor wisselkoersen, vorig kwartaal met 12 procent stijgen naar 247 miljoen euro.
"We zijn goed aan ons nieuwe hoofdstuk als Ahold Delhaize begonnen", zei bestuursvoorzitter Dick Boer. "We kijken ernaar uit om Ahold Delhaize verder vorm te geven."
Synergievoordelen uit de fusie dragen in de tweede helft van het jaar naar verwachting 30 miljoen euro bij aan de operationele winst van het fusiebedrijf. Die voordelen moeten uiteindelijk medio 2019 uitkomen op 500 miljoen euro per jaar. Tegelijk brengt de samensmelting waarschijnlijk 350 miljoen euro aan eenmalige kosten met zich mee.
Het concern presenteerde voor het laatst de resultaten van beide bedrijven apart van elkaar. Vanaf het derde kwartaal worden de resultaten van het fusiebedrijf Ahold Delhaize gemeld.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl