Ahold en Delhaize voeren verkennende gesprekken over een mogelijke fusie.

Dat bevestigden de twee supermarktbedrijven dinsdag naar aanleiding van recente berichten in Belgische media.

Het moederbedrijf van Albert Heijn is al marktleider in Nederland en kan dat samen met Delhaize ook in België worden. Nu is Colruyt nog de grootste supermarktketen in dat land. Ook in de Verenigde Staten kunnen de twee bedrijven elkaar versterken. Analisten zien kostenvoordelen die kunnen oplopen tot wel 1 miljard euro.

Ahold behaalde vorig jaar een omzet van 32,8 miljard euro. Bij Delhaize kwamen de opbrengsten uit op 21,4 miljard euro. De twee bedrijven zaten in 2006 ook al eens om de tafel, maar kwamen er toen niet uit. Delhaize eiste een fusie van gelijken, en daar kon het grotere Ahold zich niet in vinden.

Vakbonden bezorgd

Dat de twee bedrijven dinsdag met een gezamenlijk persbericht kwamen, betekent volgens analisten van ING dat ditmaal de neuzen vooralsnog dezelfde kant op staan. Zij zien dat als een harde voorwaarde voor het slagen van de fusiegesprekken.

De vakbonden in België lieten maandag al weten bezorgd te zijn over de mogelijke gevolgen voor de werkgelegenheid bij het supermarktbedrijf, dat al midden in een grote ontslagronde zit. Zij dreigden met acties als Delhaize niet voor woensdag duidelijkheid zou verschaffen over de gesprekken met Ahold.

Delhaize heeft wereldwijd een kleine 150.000 mensen in dienst, waarvan ruim 16.000 in België. Van de in totaal 227.000 werknemers van Ahold werken er 97.000 in Nederland, België of Duitsland. Voor beide bedrijven geldt dat de VS het grootste aandeel heeft in zowel de omzet als het aantal medewerkers.

Positie Verenigde Staten

Een fusie tussen supermarktketens Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, en het Belgische Delhaize zou beide bedrijven goed doen, concludeerden meerdere marktanalisten maandag op basis van geruchten die dit weekend opdoken over gesprekken tussen de twee supermarktbedrijven.

De bedrijven zouden elkaar onder meer in de Verenigde Staten versterken. Zowel Delhaize als Ahold is actief aan de oostkust van het land, maar ze hebben slechts in een paar staten overlap. Bovendien zou Ahold Delhaize kunnen helpen marktleider te worden in België. Vooral op het gebied van onlineverkopen zouden de Belgen kunnen leren van de Nederlanders, zo valt in de rapporten te lezen.

Inkoopvoordelen Ahold en Delhaize

Volgens Rabobank zouden de bedrijven onder meer profiteren van elkaars inkoopbeleid en kan, bij de juiste wijze van samenwerken, het beste in de supers naar boven worden gehaald. De bank spreekt daarbij van een potentiële kostenbesparing van 1 miljard euro, voornamelijk door het schrappen van overhead en besparingen op de inkoop. Analisten van ING zijn met een geraamde kostenbesparing van 375 tot 500 miljoen euro iets voorzichtiger in hun voorspellingen.

De Belgische zakenbank KBC onderstreept in een rapport dat de timing van een eventuele fusie nu beter is dan in 2006. Onder meer is de winstgevendheid van beide bedrijven sinds die tijd verbeterd. Wel vraagt de Belgische bank zich af of een zogeheten fusie van gelijken ook nu door het kleinere Delhaize wordt geëist.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl