Supermarktconcern Ahold Delhaize schroeft de winstverwachting voor 2020 op, vanwege de sterke stijging van online verkopen.

Zowel de supermarkten van onder meer Albert Heijn, als dochter bol.com profiteren van de sterke groei van online winkelen.

Ahold Delhaize beloont belegger met een extra inkoopprogramma van aandelen.

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het derde kwartaal een hogere omzet behaald, doordat consumenten meer boodschappen deden in coronatijd en veel online shoppen.

Het moederbedrijf van Albert Heijn en webwinkel bol.com krikt zijn winstverwachting voor heel 2020 op en kondigde een groot nieuw aandeleninkoopprogramma aan.

De omzet klom met ruim 10 procent tot 17,8 miljard euro in vergelijking met vorig jaar. Met name in de Verenigde Staten, de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize, stegen de verkopen, maar ook in Europa werd meer verkocht. Mensen gaan veel minder naar de horeca en geven meer uit aan boodschappen.

De omzet bij bol.com nam in het afgelopen kwartaal met bijna 47 procent toe.

Winstprognose van Ahold Delhaize omhoog

Bij de supermarkten van Ahold Delhaize werd ook vaker boodschappen gedaan via het internet. Over de gehele linie gingen de online verkopen met bijna 63 procent omhoog. Het bedrijf had eerder al gezegd dat de doelstelling van 7 miljard euro aan online consumentenverkopen dit jaar zal worden behaald, een jaar eerder dan oorspronkelijk gepland.

Ahold Delhaize rekent nu voor 2020 op een sterkere stijging van de aangepaste winst per aandeel dan eerder gedacht. Het aandeleninkoopprogramma van 1 miljard euro zal begin volgend jaar beginnen.

Overigens was de boost van corona en online shoppen voor de Nederlands-Belgische supermarktgigant wat minder sterk dan in het tweede kwartaal, tijdens de eerste coronagolf. Toen zette Ahold Delhaize een omzet in de boeken van meer dan 19 miljard euro.

De nettowinst ging in de afgelopen periode met 85 procent omlaag naar 68 miljoen euro, vooral vanwege een pensioenvoorziening in de VS. De aangepaste winst steeg juist met bijna 9 procent tot 530 miljoen euro.

Wel doet het bedrijf investeringen in veiligheidsmaatregelen tegen corona, terwijl ook meer mensen in dienst werden genomen om de winkels draaiende te houden. Werknemers worden voor hun inzet tijdens de crisis beloond met een bonus.

LEES OOK: Dit zijn de 10 grootste online verkopers van Nederland – Bol.com verstevigt toppositie met fikse omzetsprong