Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft de winst in het eerste kwartaal van dit jaar fors zien stijgen door de coronacrisis.

Hamsterende consumenten bij onder meer Albert Heijn en een sterke groei bij webwinkel Bol.com zorgden voor hogere inkomsten.

Wel maakte Ahold Delhaize extra kosten, onder meer voor de inrichting van supermarkten in coronatijd.

Voor heel 2020 handhaaft Ahold Delhaize de financiële doelstellingen, waarbij er meer wordt geïnvesteerd in digitale diensten.

De coronacrisis brengt horeca, hotels en vliegmaatschappijen in zware problemen, maar er zijn ook branches die sterk profiteren: zoals supermarkten en grote webwinkels. Dat is goed te zien aan de resultaten van Ahold Delhaize over het eerste kwartaal van dit jaar.

Ahold Delhaize heeft zijn nettowinst in het eerste kwartaal van 2020 met ruim 48 procent opgevoerd tot 645 miljoen euro. Dus bijna een verdubbeling vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com draaide goed, geholpen door hamsterende consumenten uit vrees voor het nieuwe coronavirus.

Verkopen groeien hard bij Bol.com

Ahold Delhaize maakte weinig details bekend over de prestaties van Albert Heijn en Bol.com.

Bij Bol.com namen de consumentenverkopen met bijna 40 procent in het eerste kwartaal en verkopen van derden via Bol.com groeiden met 66 procent.

Eerder dit jaar bleek dat Ahold Delhaize vanwege de komst van Amazon naar Nederland liever geen concrete omzet- en winstcijfers van Bol.com bekend maakt.

De totale opbrengsten van de onderneming, die ook in de Verenigde Staten erg actief is, bedroegen meer dan 18 miljard euro in het eerste kwartaal van dit jaar. Dat is bijna 15 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Volgens de leiding van het concern is het nog te vroeg om te voorspellen hoe de coronacrisis belangrijke lokale merken en andere zaken zal beïnvloeden in de rest van het jaar.

Hoewel de vraag flink is gestegen, moeten supermarkten de laatste tijd ook extra kosten moeten maken in verband met maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan.

Topman Frans Muller achtte het eerder al niet heel waarschijnlijk dat Ahold Delhaize zijn sterke marges van het eerste kwartaal ook in de rest van het jaar kan vasthouden

Ahold blijft dividend uitkeren

Het beeld voor de rest van het jaar daarmee onzeker, stelt Ahold Delhaize. Wel houdt het bedrijf vast aan zijn eerder gestelde financiële verwachtingen voor heel 2020.

Ahold Delhaize versnelt zijn investeringen in digitale diensten zoals online boodschappen doen, rekent op een groei van de winst per aandeel tussen de 5 procent en 10 procent ('mid single digit') en een min of meer stabiele operationele winstmarge.

Anders dan bij veel andere bedrijven is het bij Ahold Delhaize nog niet nodig om het dividendbeleid te wijzigen. Sterker nog, het dividend gaat met bijna 9 procent omhoog vergeleken met een jaar terug. Het bedrijf gaat komende tijd ook gewoon verder met zijn lopende aandeleninkoopprogramma.

LEES OOK: Voor Amazon zijn we geen land maar een ecosysteem - een glimlach is niet voldoende om Jeff Bezos te verslaan