Ahold Delhaize stopt met de Chinese webwinkel, die het bedrijf ruim een jaar geleden via Alibaba’s platform T-Mall lanceerde. Maar de Nederlands-Belgische supermarktketen heeft wel wat geleerd in China: een groot webplatform waar derden ook spullen mogen verkopen, is wellicht in idee voor ah.nl, de webwinkel van Albert Heijn.

Waarom het Chinese project wordt gestopt wil het bedrijf niet zeggen. Een woordvoerder van het bedrijf laat tegenover Business Insider weten dat het ging om een pilot van een jaar. Die periode is nu voorbij.

De woordvoerder benadrukt dat er in de Chinese webwinkel maar 200 producten werden verkocht, in vergelijking met 30.000 op ah.nl. Opmerkelijk genoeg deden vooral Nederlandse cranberry’s en muesli het goed bij de Chinezen. “En we hebben ook wel wat stroopwafels verkocht”, vertelt de woordvoerder.

AH.nl mogelijk zelf platform voor derden

T-Mall, het platform waarop Ahold Delhaize de webshop draaide, is een site van de internetgigant Alibaba. Op de site kunnen bedrijven en particulieren hun eigen webshop openen en producten verkopen.

De Chinese pilot heeft Ahold Delhaize naar eigen zeggen aan het denken gezet. De Nederlands-Belgische  supermarktreus overweegt de deuren van Ah.nl te openen voor derden, zo meldde internetbaas Hanneke Faber vrijdag tegenover Emerce. “Ook bij Ah.nl hebben we al producten van Etos en Gall&Gall geïntegreerd, dus waarom niet?”

Een platform-strategie waarbij derden op jouw site spullen kunnen aanbieden, is niet zo ver gezocht voor ahl.nl. Ahold Delhaize heeft met dochter bol.com immers al een online winkel die precies dat doet: de omvang van het eigen online platform uitbuiten door derden een plaatsje 'in het schap' te bieden op internet - tegen een commissievergoeding.