Albert Heijn noemt de prijs die Coca-Cola voor een anderhalve literfles vraag "extreem".
De consument betaalt nu nog 1,22 euro voor een dergelijke fles. Als het
drankenconcern zijn zin krijgt, zou dat oplopen tot zeker 1,35 euro.

"Voor die prijs ligt Coca-Cola al bij concurrenten in de winkel",
zei een woordvoerder van Albert Heijn. Dat wijst erop dat onder meer Dirk
van den Broek, C1000 en Jumbo al onder de druk van Coca-Cola zijn bezweken.

Een goede uitleg voor de prijsverhoging heeft Coca-Cola niet kunnen
geven, vervolgde de zegsman. Albert Heijn blijft de flessen van andere
formaat en de blikjes wel verkopen.

De supermarkten en Coca-Cola steggelen al langer over de inkoopprijs van de
anderhalve literfles. Het drankconcern zegt de markt weer "gezond te
willen maken". Door de prijzenslag in de supers kelderde de prijs van
een anderhalve literfles tot 90 cent. Inmiddels is hij weer opgeklommen tot
gemiddeld 1,22 euro. Maar dat is nog steeds veel te laag voor een A-merk als
Coca-Cola, zei een woordvoerder van het Amerikaanse concern eerder.

Coca-Cola wil de tweede prijsstijging in relatief korte tijd
doorvoeren. Vorig jaar greep de onderneming de introductie van de nieuwe
wegwerpfles aan om 32 procent meer te vragen voor de frisdrank.

Als marktleider kan Coca-Cola supermarkten behoorlijk onder druk zetten om een
prijsverhoging te slikken. Klanten hechten aan het merk en gaan ervan uit
dat de flessen in de schappen staan. Nu slaat Albert Heijn echter terug door
de anderhalve literfles te boycotten. Om de consument voor zich te winnen,
biedt de keten drie literflessen Coca-Cola goedkoper aan dan twee anderhalve
literflessen kosten bij de concurrenten.

De boycot van Albert Heijn is een nieuwe tegenslag voor Coca-Cola. In april
besloten de supers aangesloten bij de Superunie om Coca-Cola Zero, gericht
op mannen, niet in de winkels te verkopen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl