- Techbedrijf Seenons helpt ondernemers door middel van technologie en slimme logistiek bij het oplossen van hun afvalprobleem.
- Hun software brengt in kaart welke afvalstromen bij bedrijven vrijkomen en verbindt ze aan organisaties die recyclebaar afval een nieuw leven geven.
- Voor het afval waar geen nieuwe bestemming voor wordt gevonden, zoeken ze naar de meeste efficiënte en duurzame route om het af te voeren.
- Lees ook: Een berg van onverkochte kleding van ‘fast fashion’-bedrijven stapelt zich op in een woestijn in Chili
Afval is misschien niet het meest sexy onderwerp om over na te denken, maar veel ondernemers moeten er iets mee. Dat geldt niet alleen voor bedrijven die zich bezighouden met duurzaamheid, maar ook voor bedrijven bij wie het klimaat nog niet per se hoog op de agenda staat.
Horecaondernemers krijgen er bijvoorbeeld sowieso mee te maken omdat voor deze bedrijven dit jaar nieuwe wetgeving gaat gelden. Vanaf 1 juli zijn ze verplicht om etensresten en papier te scheiden.
Techbedrijf Seenons helpt ondernemers bij het oplossen van hun afvalprobleem met technologie en slimme logistiek. Business Insider sprak met medeoprichter Joost Kamermans over hoe dat in zijn werk gaat.
Wat doen jullie precies?
Kamermans: “Wij zijn een techbedrijf met als missie een wereld waarin restafval niet meer bestaat. Wij gebruiken IT-oplossingen en slimme logistiek om alle partijen in de afvalketen aan elkaar te linken en zo een bestemming te vinden voor de verschillende afvalstromen in die keten.”
“Concreet betekent dit dat wij samen met ondernemers kijken welke afvalstromen bij hun bedrijf vrijkomen. Bijvoorbeeld papier, glas, koffiedrab, gft en restafval. Vervolgens verbinden wij ze aan bedrijven die recyclebaar afval een nieuw leven geven. Voor het afval waar we geen nieuwe bestemming voor vinden, zoeken we naar de meeste efficiënte en duurzame route om het af te voeren.”
“Dit kan betekenen dat een deel van het afval wordt opgehaald door afvaldienstverleners die toch al door de buurt rijden, en dat een ander deel mee terug wordt genomen door horecaleveranciers. Aparte stromen zoals bijvoorbeeld sinaasappelschillen om likeur van te maken, worden door een sociale werkplaats opgehaald.”
“Alles wordt geregeld via een app, waarin ondernemers zelf makkelijk aanpassingen kunnen doen. Bijvoorbeeld als ze onverwacht zoveel afval hebben dat er een extra lediging moet worden ingepland.”
Waarom schakelen bedrijven jullie in?
“We zien dat onze klanten drie verschillende redenen hebben om ons in te schakelen. Ten eerste is onze werkwijze zo efficiënt dat onze klanten kosten besparen. Ondernemers betalen per lediging en bepalen zelf welk afval wanneer wordt opgehaald, waardoor ze niet langer voor halfvolle bakken betalen.”
“Verder zien we dat duurzaamheid bij veel van onze klanten een belangrijke motivatie is. Onze klant YB (voorheen Yoghurt Barn) heeft uitgerekend dat zij jaarlijks ruim 80 procent minder restafval hebben sinds ze ons systeem gebruiken. Dat staat in hun geval gelijk aan 66 containers met een inhoud van 660 liter per stuk.”
“De derde motivatie voor bedrijven om zich bij ons platform aan te sluiten, is flexibiliteit. Normaal hebben ondernemers een contract met één afvaldienstverlener, maar via ons platform kunnen ze gebruikmaken van de diensten van alle verwerkingsbedrijven die in de buurt actief zijn. Als klanten bijvoorbeeld een evenement hebben gehad, kunnen ze daarom heel simpel een extra lediging inplannen waardoor ze niet met overvolle bakken zitten.”
Kan elk bedrijf klant bij jullie worden?
“Ja, het maakt in principe niet uit hoe groot of hoe klein een bedrijf is. We werken veel samen met horecabedrijven, maar ook retailbedrijven, kantoren en sportverenigingen behoren inmiddels tot onze klanten. We breiden steeds meer uit.”
“Ons uiteindelijk doel is om dit concept internationaal uit te rollen, maar dat gaat niet over één nacht ijs. Hoewel onze software overal makkelijk in te zetten is, is een lokaal netwerk natuurlijk onmisbaar en heb je lokaal ook te maken met andere wet- en regelgeving. Voorlopig richten we ons op klanten in de stedelijke gebieden in Nederland.”
Waar groeit dit naartoe?
“Onze missie is een wereld zonder afval. Dat klinkt misschien ambitieus maar als iedereen verantwoordelijkheid neemt, dan zou het kunnen lukken. “
“Wij zien onszelf als een matchmaker tussen alle partijen in de keten. Er zijn ontzettend veel stakeholders als het om afval gaat en uiteindelijk moet iedereen op zijn eigen gebied in actie komen. We hopen te inspireren tot een toekomst waar producenten alleen nog circulaire producten maken, retailers alleen nog inkopen wat nodig is, alle reststromen als grondstof dienen en alle logistiek ook retourlogistiek is.”
“Ik haal vaak het voorbeeld van mijn moeder aan die opgroeide op een boerderij en pas op latere leeftijd het principe restafval leerde kennen. Etensresten gingen naar de dieren of werd gebruikt als compost; kapotte kleding en spullen werden gerepareerd en eventueel doorgegeven. Restafval is een probleem dat wij in de moderne samenleving zelf hebben gecreëerd en we moeten het samen ook weer oplossen.”
Lees meer over recycling:
- Deze Utrechtse startup haalt afval op bij horeca en levert dit als grondstof aan bedrijven die er schoonmaakmiddel en diervoeding van maken
- Deze ondernemer bedacht het trottoir van de toekomst: duurzame stoeptegels op plastic kratten tegen wateroverlast
- Dit bedrijf organiseert wedstrijden voor kinderen om elektronisch afval te verzamelen – en kijkt naar een franchisemodel in Duitsland
- De Nederlandse startup KarTent laat zien hoe je karton circulair kan gebruiken: eerst als festivaltent en daarna als basismateriaal voor een lamp of bureau