Ferrari is officieel geen onderdeel meer van autoconcern Fiat Chrysler en dat doet pijn, want de sportwagenbouwer is juist zoveel waard.
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) verloor maandag 37 procent van zijn waarde op de New Yorkse beurs. Dat is te wijten aan het ‘afscheid’ van Ferrari, de lucratiefste tak van het concern.
Sinds maandag staan beide bedrijven officieel op eigen benen. FCA verdeelde zondag het aandeel van 80 procent dat het nog in Ferrari bezat onder aandeelhouders van FCA. Voor elke tien aandelen FCA ontvangen de handelaren één aandeel Ferrari.
Het verlies in beurswaarde van Fiat Chrysler is groot vergeleken bij het gewicht dat Ferrari in de schaal legde. Naar schatting was zo’n 10 tot 12 procent van de winst van het concern afkomstig uit Maranello.
Hoewel Ferrari nu officieel niet langer een onderdeel is van Fiat Chrysler, blijven de twee bedrijven informeel nog nauw verbonden. Neem Sergio Marchionne. De CEO van FCA is sinds 2014 ook de topman van Ferrari.
FCA verkocht 10 procent van de aandelen in Ferrari bij de ronkende beursgang van de sportwagenbouwer in november. Zoon van oprichter Enzo, Piero Ferrari, blijft de eigenaar van de overige tien procent.
48 miljard aan investeringen
De splitsing van de bedrijven doet bij investeerders zorgen rijzen dat Fiat Chrysler problemen zal krijgen met de aangekondigde investeringen. Marchionne is van zins 48 miljard euro in FCA te steken, vooral om Alfa Romeo en Jeep verder uit te breiden.
Ferrari moet in de tussentijd uitgroeien tot een luxemerk dat ook sportwagens ontwerpt. Economisch is dat nu al het geval, becijferden Bloomberg en CNBC vlak voor de beursgang. De marges die Ferrari pakt op een afgeleverd exemplaar liggen rond de 50 procent, wat vergelijkbaar is met andere luxemerken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl