Het Lente-Akkoord treft de forens in zijn portemonnee. Op dit moment kan de
werkgever de werknemer 19 cent per kilometer belastingvrij vergoeden voor
woon-werkverkeer.
Straks wordt de kilometervergoeding gewoon gezien als een belastbare
vergoeding. Net als over zijn loon moet de werknemer straks over die 19 cent
belasting betalen.
Overigens is het niet per definitie zo dat de rekening straks geheel bij de
werknemer komt te liggen. Werkgevers zouden de vergoeding kunnen verhogen
zodat de werknemer er niet, of minder bij inschiet.
Openbaar vervoer
Ook reizen met het openbaar vervoer is volgens het akkoord niet langer
belastingvrij. Voor het reizen met openbaar vervoer geldt nu nog dat de
werkelijke kosten mogen worden vergoed.
Heb je vóór 25 mei dit jaar een jaarabonnement op trein, bus of metro voor de
ritjes naar je werkplek aangeschaft, dan blijft deze de gehele looptijd
onbelast.
Overgangsregeling leaseauto's
Ben je je leasecontract vóór 25 mei van dit jaar aangegaan én rijd je in je
huidige leaseauto minder dan 500 privékilometers, dan val je in de
overgangsregeling voor leaseauto’s. Deze regeling geldt voor de resterende
tijd van je leasecontract, maar eindigt uiterlijk op 1 januari 2017.
De regeling voorziet in een vermindering van de bijtelling die je moet gaan
betalen. Valt jouw auto in de 25 procent bijtellingscategorie, dan betaal je
een kwart van die 25 procent. Voor zuinige auto’s geldt dat je een vijfde
van de normale 14 procent bijtelling betaalt.
Werkkostenregeling
Wie geen beroep kan doen op een overgangsregeling, kan zijn werkgever lief
aankijken en hem vragen gebruik te maken van de werkkostenregeling die sinds
2011 bestaat.
“Vanaf 2014 kan de werkgever de extra ruimte in de werkkostenregeling
gebruiken om de werknemer een (deels) onbelaste reiskostenvergoeding toe te
kennen", zegt Frank Werger, loonheffingsspecialist bij adviesbureau
PwC. "De ruimte in het werkkostenbudget wordt vanaf 2014 met 0,5
procentpunt verhoogd, ter compensatie van de afschaffing van de mogelijkheid
om overige zakelijke reizen onbelast te vergoeden."
Werkgevers die buiten het woon-werkverkeer weinig tot geen zakelijke
kilometers vergoeden, kunnen overwegen om deze extra ruimte aan te wenden
voor de vergoeding van woon-werkverkeer. "Voor een werknemer met een
modaal inkomen van 33.000 euro kan dan 165 euro van de reiskostenvergoeding
onbelast worden uitbetaald", rekent Werger voor.
Zakelijke rit
Voor werkgevers die veel overige zakelijke kilometers vergoeden (bijvoorbeeld
voor ambulante werknemers) zal dit echter geen aantrekkelijke oplossing
zijn. "Overschrijding van het werkkostenbudget leidt immers tot 80
procent eindheffing bij de werkgever over de vergoeding van de zakelijke rit",
aldus Werger. "Een vergoeding van een zakelijke rit van 100 kilometer à
0,19 cent kost dan niet 19 euro maar 34,50 euro. Iedere werkgever zal dus op
basis van zijn specifieke situatie moeten beoordelen wat wijsheid is."
Werger meent dat, gelet op de financiële impact, het voor zowel werkgever als
werknemer te prijzen zou zijn als de wetgeving vóór de zomer definitief is. "Dan
hebben werkgevers en werknemers voldoende tijd om deze wijziging op passende
wijze in hun arbeidsvoorwaarden te verwerken.”
Lees ook:
Schrappen
kilometervergoeding kost forens zeker miljard
Werkkostenregeling:
sluiproute voor belaste kilometervergoeding
Werkkostenregeling:
alles over de nieuwe aanpak
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl