Willen Nederlanders online ‘met hun gezicht’ betalen? ABN Amro doet een proef met creditcards van MasterCard.

Geen wachtwoorden en codes meer in het digitale verkeer, maar identificatie via vingerafdrukken en gezichtsherkenning. Tal van betaaldiensten zijn er mee bezig, maar zijn consumenten eraan toe?

ABN Amro doet vanaf 19 augustus ruim drie maanden een proef met 750 deelnemers, in samenwerking met de uitgever van MasterCard. Klanten van ABN AMRO die een MasterCard creditcard hebben, kunnen de Identity Check App downloaden in de Apple Store of via Google Play voor Android-gebruikers.

Het gaat om gezichtsherkenning via een app. Klanten die online aankopen doen kunnen zonder pincodes en wachtwoorden afrekenen via de app op hun mobiele telefoon. “Tijdens het afrekenen in een webwinkel krijgt de consument een pop-up op zijn mobiele telefoon waarin hij met een eenvoudige vingerafdruk of gezichtsherkenning de transactie kan autoriseren”, zo laat de uitgever van MasterCard weten in een persbericht.

De gezichtsherkenning gebeurt niet met een foto, maar met video. De gebruikers moeten met de ogen knipperen om te voorkomen dat criminelen er misbruik van maken door simpelweg een foto voor de lens te houden.

Om de privacy van de gebruiker te beschermen wordt het beeldmateriaal niet opgeslagen in een centrale database, maar in het toestel zelf.

Volgens MasterCard is Nederland een geschikt testland omdat consumenten "vooruitstrevend" zijn in het omarmen van nieuwe technologie en het digitale betalingsverkeer sterk is ontwikkeld. "Om die reden wordt Nederland als ideaal testland gezien voor biometrische autorisatie." Nu even afwachten hoe de proef in de praktijk uitvalt.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl