De AFM onderzocht veertien adviezen die SNS Bank tussen februari en mei 2007
gaf aan klanten. In dertien gevallen won de bank onvoldoende informatie in
over de cliënt. Bij zo’n advies moet een financieel adviseur vragen naar de
financiële positie van de klant, zijn kennis, ervaring, doelstellingen en
risicobereidheid. Als de bank deze kennis niet heeft, kan niet worden
vastgesteld of het product wel aansluit bij zijn specifieke situatie, aldus
de AFM.
Compensatie
Een woordvoerder van SNS Bank zegt dat de bank naar aanleiding van het
AFM-onderzoek vorig jaar al de manier tegen het licht heeft gehouden waarop
advies wordt gegeven.
"Dat heeft in sommige gevallen geleid tot compensatie voor klanten. In totaal
gaat het om ongeveer vijfhonderd cliënten”, aldus de zegsman. Hoeveel geld
de klanten hebben gekregen, wilde hij niet zeggen.
Het AFM-onderzoek richtte zich op producten die aan meer dan drieduizend
klanten zijn verkocht. Inmiddels zijn de processen bij SNS Bank
aangescherpt, aldus de woordvoerder.
Gebrekkige informatie
In februari deelde de AFM een boete van 30.000 euro uit aan de Postbank, ook
wegens het onvoldoende inwinnen van informatie van klanten. Daarbij ging het
om het oversluiten van hypotheken en het aangaan van
overlijdensrisicoverzekeringen.
De Postbank bestaat inmiddels niet meer als merk, maar valt onder ING
Nederland. In juli kreeg DSB Bank boetes ter waarde van 120.000 euro. Een
van de boetes kreeg de bank eveneens wegens het niet voldoende inwinnen van
informatie van klanten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl