- KLM heeft het laatste deel van de miljoenenlening van de Nederlandse staat afgelost.
- Om KLM door de coronacrisis te loodsen kreeg de maatschappij 3,4 miljard euro steun toegezegd, daarvan heeft KLM 942 miljoen euro gebruikt.
- Eerder werd bekend dat KLM veel meer moet doen om de kosten structureel omlaag te krijgen.
- Lees ook: De nieuwe topvrouw van KLM, Marjan Rintel, moet van het kabinet flink snijden in de kosten
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft het laatste deel van de miljoenenlening van de Nederlandse staat afgelost. Die lening was bedoeld om de luchtvaartmaatschappij door de coronacrisis te loodsen. Een nieuwe aandelenuitgifte zou ten goede moeten komen aan het kapitaal van de maatschappij en zo uiteindelijk het aflossen van de staatsleningen.
De maatschappij maakte bekend het laatste deel van 277 miljoen euro naar Den Haag te hebben overgemaakt. Vanwege de staatssteun was de maatschappij aan strenge voorwaarden gebonden. Er was het luchtvaartmaatschappij dan ook veel aan gelegen de lening snel weer af te betalen.
Moederbedrijf AirFrance zal overigens langer doen over het terugbetalen van de staatssteun die het uit Frankrijk kreeg. Volgens topman Ben Smith zal Air France aan het einde van dit jaar 75 procent van de steun hebben terugbetaald aan Parijs.
Om KLM door de coronacrisis te loodsen kreeg de maatschappij 3,4 miljard euro steun toegezegd. Daarvan heeft KLM 942 miljoen euro gebruikt. In eerdere tranches betaalde de maatschappij al 311 miljoen en 354 miljoen euro terug. KLM zegt in een verklaring de Nederlandse overheid en banken zeer dankbaar voor de geboden steun gedurende de coronacrisis.
KLM moet flink snijden in de kosten
Eerder werd bekend dat KLM veel meer moet doen om de kosten structureel omlaag te krijgen. Ook moet de maatschappij werk maken van het voorkomen van belastingontduiking door personeel dat in het buitenland woont. Dat kan door de drempel voor woon-werkverkeer te verhogen. Dat stond in een kabinetsbrief over de bevindingen van staatsagent Jeroen Kremers die toeziet op het naleven van de afspraken met KLM als onderdeel van het coronasteunpakket.
KLM zegt diverse maatregelen te hebben genomen om de kosten omlaag te krijgen. Zo vertrokken er 6000 medewerkers en werden ook andere kosten sterk verlaagd. Met het verdwijnen van de reisbeperkingen en door de stijgende vraag naar vliegtickets heeft KLM eerder dit jaar al twee afbetalingen kunnen doen.
Vertrekkend KLM-topman Pieter Elbers spreekt van een kroon op het werk voor alle KLM'ers. Ook zijn opvolger Marjan Rintel, die op 1 juli aan haar nieuwe job begint, spreekt van een belangrijke stap.
In de brief stellen ministers Sigrid Kaag (Financiën) en Mark Harbers (Infrastructuur) dat KLM ook na het aflossen van de steun gehouden wordt aan de afspraken over financiën, duurzaamheid en leefbaarheid. Dit zou overigens geen onderdeel zijn van de formele afspraken met KLM. Kremers schreef eerder namelijk dat vrijwel alle verplichtingen vervallen zodra de lening is terugbetaald en de garantie op bankleningen is beëindigd. Dat moest uiterlijk eind 2025 zijn, maar gebeurde dus eerder.