Generaties blauwe boorden vulden de fabrieken van General Motors, Chrysler en
Ford. De sanering van de Amerikaanse autoindustrie roept de vraag op wat het
perspectief is voor het legioen fabrieksarbeiders dat de komende maanden en
jaren op straat belandt.
Groene boorden
Nieuwe industriebanen moeten komen van massale investeringen in groene
industrieën, zoals fabrieken voor zonnepanelen, elektrische auto’s en
windturbines. Onderzoekers van de universiteit van Berkeley schatten dat de
groene industrie op termijn vier miljoen nieuwe banen oplevert in de VS.
De startsalarissen voor ‘groene’ boorden zijn echter niet riant, zo meldde de
Amerikaanse nieuwszender CNN.
Gemiddeld verdient een beginnende assemblagewerker in een fabriek voor
zonnepanelen of windturbines twaalf dollar per uur, omgerekend 8,50 euro.
Dat is zo’n zestig procent minder dan de 28 dollar per uur (20 euro), die
Amerikaanse werknemers met niet meer dan een middelbare schoolopleiding tot
voor kort in de auto-industrie konden verdienen.
Bescheiden start
Bedrijfsleiders van Enerdel, een fabrikant van batterijen voor elektrische
auto’s, benadrukken tegenover CNN dat de twaalf dollar een startloon is.
Werknemers krijgen mogelijkheden om hogerop te komen en meer te verdienen.
Het Amerikaanse ministerie van Arbeid stelt dat twaalf dollar per uur voor
groene fabrieksarbeid vergelijkbaar is met het loon voor elektronische
assemblage in andere industrieën. Voormalige fabrieksmonteurs in de
auto-industrie zullen eraan moeten wennen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl