Een startup uit Slowakije heeft zich gestort in de wondere wereld van de vliegende auto’s.
AeroMobil heeft zijn finale, commerciële ontwerp voor zijn vliegende auto donderdag onthuld op de autoconferentie Top Marcques Monaco. Maar het voertuig zal niet goedkoop zijn; AeroMobil zegt dat het tussen de 1,2 en 1,5 miljoen euro kosten. Vanaf 2020 wordt het voertuig geleverd.
De onthulling komt op een moment dat meerdere bedrijven hun interesse tonen in het ontwikkelen van vliegende auto’s waaronder Uber en Zee.Aero, een geheimzinnig bedrijf dat is opgericht door Google-medeoprichter Larry Page.
Maar in tegenstelling tot die twee bedrijven, lanceert AeroMobil een echte vliegende auto die zowel kan vliegen als rijden op de weg. De meeste bedrijven streven een voertuig na dat verticaal opstijgt, en dus geen landingsbaan nodig heeft. Maar die voertuigen zijn niet bedoeld om mee te rijden.
Dit is de vliegende auto van AeroMobil:
AeroMobil accepteert pre-orders voor de vliegende auto, maar maakt er maar 500. CEO Juraj Vaculik vertelt aan Business Insider dat het uiteindelijke doel is om een versie uit te brengen die is bedoeld als deeldienst, maar volgens hem is het nu nog te vroeg om meer over te zeggen.
AeroMobil zegt dat het voertuig in minder dan 3 minuten kan transformeren naar vliegmodus. Als een auto kan het maxikaal 160 kilometer per uur rijden, tot een afstand van 700 kilometer.
Het voertuig kan volgens het bedrijf 750 kilometer ver vliegen, met een topsnelheid van 350 kilometer per uur.
Eigenaren moeten wel een vliegbrevet hebben om het voertuig door Europa rond te vliegen, en om toegang te krijgen tot landingsbanen.
De vliegende auto is goedgekeurd in Europa, maar AeroMobil wil uiteindelijk ook naar de VS, vertelt CTO Douglas MacAndrew tegenover Business Insider. Wanneer dat voor elkaar is, wil het bedrijf ook naar China.
Terrafugia, een startup die is voortgekomen uit de Amerikaanse technische universiteit MIT, accepteert al reserveringen voor zijn eigen vliegende auto. Eigenaren kunnen dat voertuig al gebruiken met een Amerikaanse licentie voor sportvliegtuigen.
"De regelgeving omtrent vliegtuigen is in Amerika en Europa grotendeels hetzelfde", aldus MacAndrew. "Binnen een paar maanden nadat het voertuig in Europa te koop is, zullen we het ook kunnen verkopen op de Amerikaanse markt.