- De Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot heeft 339 jets besteld bij het Russische staatsbedrijf United Aircraft Company.
- Er zijn meerdere type toestellen besteld, maar de Irkut MC-21 moet het nieuwe vlaggenschip worden van Aeroflot.
- De order laat zien dat Rusland onafhankelijk wil worden van in het westen gebouwde toestellen, maar er zijn twijfels of dat wel gaat lukken.
- Lees ook: Bekijk de vliegende taxi’s die onder meer Virgin willen gaan gebruiken om passagiers van het vliegveld naar de stad te brengen
De Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot heeft 339 Russische jets besteld bij het Russische staatsbedrijf United Aircraft Company, waaronder de Tupelov Tu-214, de Sukhoi Superjet New en de Irkut MC-21.
De order van omgerekend zo’n 16 miljard euro laat zien dat Rusland een eind wil maken aan de afhhankelijkheid van in het westen gebouwde toestellen, maar er zijn twijfels of dat wel gaat lukken.
De MC-21 moet het nieuwe vlaggenschip worden van Aeroflot. Volgens de luchtvaartmaatschappij kunnen er 211 passagiers in het toestel en kan de MC-21 zesduizend kilometer vliegen zonder bij te tanken.
Benieuwd hoe de nieuwe toestellen eruit zien? Bekijk dan de slideshow hieronder!
Aeroflot heeft meer dan 300 ‘gerussificeerde’ toestellen besteld – neem een kijkje!
Aeroflot heeft meer dan 300 ‘gerussificeerde’ toestellen besteld – neem een kijkje!
-
Rusland wil heel graag onafhankelijk worden van westerse technologie.
Vytautas Kielaitis/Shutterstock
-
In september bestelde de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot 339 vliegtuigen bij het Russische staatsbedrijf United Aircraft Corporation.
Bron: Aeroflot
Sorbia/Shutterstock
-
De order bedraagt omgerekend ongeveer 16 miljard euro en bestaat uit 40 Tupolev Tu-214's...
Bronnen: Aeroflot, Aviacionline
aviation-images.com/Universal Images Group via Getty Images
-
-
-
Alle toestellen zullen worden geleverd met “Russische systemen en componenten aan boord”, zegt CEO Sergey Aleksandrovsky van Aeroflot.
Bron: Aeroflot
aviation-images.com/Universal Images Group via Getty Images
-
De aankondiging kwam op het moment dat Aeroflot vanwege de westerse sancties door de oorlog in Oekraïne niet langer kan rekenen op Airbus en Boeing.
Angel DiBilio/Shutterstock
-
Rusland heeft zelfs moeite om reserveonderdelen te krijgen van de westerse vliegtuigbouwers en moet die uit andere jets die aan de grond staan halen.
Denis Kabelev/Shutterstock
-
Momenteel bestaat de vloot van Aeroflot uit 178 jets van Boeing en Airbus, en slechts vier Sukhoi Superjet 100's.
Media_works/Shutterstock
-
De MC-21, die moet concurreren met toestellen als de 737 MAX en de A320neo, ruilt westerse onderdelen in voor technologie van eigen bodem, zei de Russische vicepremier Yuri Borisov in april tegen journalisten.
Bron: Aviation International News
Taylor Rains/Insider
-
Volgens Borisov ruilt de MC-21 de in de VS gemaakte Pratt & Whitney PW1000G-motor in voor de door het Russische staatsbedrijf United Engine Corporation (UEC) ontwikkelde Aviadvigatel PD-14-motor.
Bron: Aviation International News
United Aircraft Corporation
-
De MC-21 moet vanwege de nieuwe PD-14-motor opnieuw getest worden. Dat verloopt volgens het Russische staatsbedrijf Rostec "volgens plan".
Bron: FlightGlobal
Irkut
-
Er is ook een nieuwe van koolstofvezel gemaakte vleugel ontwikkeld, die vanwege zijn kleur "zwarte vleugel" wordt genoemd. De MC-21 vloog in december 2021 voor het eerst met de nieuwe in Rusland gemaakte vleugel.
Bron: Rostec State Corporation
United Aircraft Corporation
-
De elektronische systemen aan boord van de MC-21 zullen ook worden vervangen door in Rusland ontwikkelde systemen om het toestel volledig te "russificeren", zei vicepremier Denis Manturov begin september bij het Eastern Economic Forum.
Bron: Aerotime
Alexander Utkin/Rostec
-
Hoewel Aeroflot en UAC hopen dat de MC-21 in 2024 geleverd wordt, heeft de bouwer al gezegd dat het 2025 gaat worden.
Bron: Rostec State Corporation, Aviacionline
United Aviation Corporation
-
Maar dat zou nog wel eens verder uitgesteld kunnen worden nu het bedrijf het hele vliegtuig aan het omgooien is en westerse onderdelen wil vervangen.
Irkut
-
"Veel moet opnieuw worden uitgevonden en dat kan heel wat jaren gaan duren", zei luchtvaartanalist Richard Aboulafia van AeroDynamic in maart tegen Fortune. "Het zal van een interessant toestel een totaal hopeloos toestel worden."
Bron: Fortune
Irkut
-
Ook directeur Henry Harteveldt van Atmosphere Research Group zegt tegen Insider dat het "helaas onwaarschijnlijk is dat de standaard net zo goed zal worden als in het westen gebouwde toestellen".
Irkut
-
"Westerse luchtvaartmaatschappijen kopen zelden in Rusland en in de Sovjet-Unie ontwikkelde toestellen, omdat ze simpelweg niet zo goed presteren", legt hij uit.
Business Wire
-
Maar ondanks de scepcis van veel experts en landen denkt Harteveldt dat Rusland "alle noodzakelijke stappen zal nemen" om de MC-21 gebouwd te krijgen.
Irkut
-
Als de MC-21 eenmaal in gebruik wordt genomen, zal het volgens Aeroflot het "vlaggenschip" worden van de luchtvaartmaatschappij.
Bron: Aeroflot
Rostec
-
Het toestel heeft een spanwijdte van 36 meter en kan 6.000 kilometer vliegen zonder bij te tanken, minder dan de Boeing 737 MAX en de Airbus A320neo.
Bron: Irkut
AaronP/Bauer-Griffin/GC Images
-
Er kunnen 163 tot 211 passagiers in het vliegtuig.
United Aviation Corporation