- Betaalbedrijf Adyen zag woensdagochtend ruim 2 miljard euro aan beurswaarde verdampen, na een omzetwaarschuwing van de Franse branchegenoot Worldline
- Worldline moest de groeiverwachting bijstellen omdat consumenten de hand op de knip houden.
- Adyen kwam afgelopen augustus zelf met teleurstellende halfjaarcijfers.
- Lees ook: Betaalbedrijf Mollie snijdt in personeelsbestand – volgens het bedrijf raakt de reorganisatie maximaal 8% van de medewerkers
Betaalbedrijf Adyen zag woensdagochtend ruim 2 miljard euro aan beurswaarde verdampen na een omzetwaarschuwing van de Franse branchegenoot Worldline. Inmiddels krabbelt de koers weer wat op.
Worldline verlaagde bij de publicatie van de kwartaalcijfers de verwachting voor de omzetgroei voor dit jaar. Het bedrijf voorziet nu voor het hele jaar een omzetgroei van 6 tot 7 procent. Eerder ging het betaalbedrijf nog uit van een omzetstijging tussen de 8 en 10 procent.
Worldline ziet vooral vertraging in Duitsland
Het jaar ging solide van start, maar volgens topman Gilles Grapinet zijn de macro-economische omstandigheden in de tweede jaarhelft verslechterd. Volgens Worldline zijn consumenten begonnen hun uitgavenpatroon aan te passen, en dat drukt op de groei en de winstgevendheid van. Het bedrijf wees daarbij vooral op een vertraging op de Duitse markt.
Nadat het nieuws bekend werd, kelderde de koers van Worldline met 57 procent op de beurs in Parijs. Daarmee zag het bedrijf ruim 3 miljard euro aan marktwaarde verdampen.
Europese branchegenoten werden mee omlaag getrokken. Adyen zag op de Amsterdamse beurs de koers met 11 procent dalen. Daarmee ging 2,3 miljard euro aan beurswaarde in rook op. Aan het begin van de middag trok de koers weer wat aan. In Italië ging de koers van Nexi met 14 procent omlaag.
De koersval van Worldline doet denken aan de forse daling die Adyen in augustus liet zien. De Nederlandse betalingsverwerker raakte toen in een dag bijna 19 miljard euro aan beurswaarde kwijt na teleurstellende halfjaarcijfers.
Het Amsterdamse bedrijf, dat betaaltransacties afhandelt voor bedrijven als McDonald's en Hennes & Mauritz (H&M), zag onder meer de loonkosten stijgen doordat het meer mensen heeft aangenomen. Ook werd de groei van de netto-omzet in de eerste jaarhelft negatief beïnvloed door de hogere inflatie en rentetarieven, en een toenemende prijsconcurrentie in de sector.