Fintechbedrijf Adyen is vrijwel het enige techbedrijf op de Amsterdamse beurs dat je serieus kunt vergelijken met typische groeibedrijven uit Silicon Valley: omzet en winst groeien hard en beleggers belonen dat met een torenhoge waardering.
Ook vorig jaar heeft Adyen zijn omzet en winst flink opgevoerd. Het bedrijf, dat in juni 2018 zijn debuut maakte op de beurs in Amsterdam, haalde vorig jaar onder meer eBay, H&M en Gap binnen als klant en is verder aan het uitbreiden in de retailsector, zo bleek woensdag bij de publicatie van de jaarcijfers over 2018.
Adyen fungeert voor bedrijven bij online betalingen als schakel tussen webshops en banken. Alles bij elkaar verwerkte de onderneming een volume van 159 miljard euro aan betalingen. Dat is 47 procent meer dan in 2017.
De jaaropbrengsten voor Adyen gingen met 60 procent omhoog naar 349 miljoen euro. De operationele winst vóór afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) steeg nog harder, te weten met 83 procent naar 182 miljoen euro. De operationele winstmarge lag hiermee op 52 procent,
Adyen timmerde op meerdere continenten stevig aan de weg. Zo zette het bedrijf zich vorig jaar meer op de kaart in het Aziatisch-Pacifisch gebied en in Canada. De retailsector is de laatste tijd sterk aan het digitaliseren en dat is een trend waar een bedrijf als Adyen van profiteert. Adyen regelt betalingen voor duizenden bedrijven. Eerder werden al grote namen als Facebook, Spotify, Uber en Netflix binnengehaald.
Onder de streep resteerde een nettowinst van 131 miljoen euro voor 2018, wat neerkomt op een stijging van 84 procent. Het bedrijf houdt vast aan zijn financiële doelstellingen die vorig jaar voor de beursgang naar buiten waren gebracht.
Adyen: koers stijgt hard, duur aandeel
De winst per aandeel komt over 2018 op basis van 30,6 miljoen aandelen (inclusief uitstaande aandelenopties) uit op 4,28 euro per aandeel. Beleggers beloonden Adyen woensdag met een koerswinst van 5 procent, waarmee het aandeel 707 euro waard werd. Hiermee betaal je 165 keer de winst van 2018 voor een aandeel Adyen.
Deze torenhoge waardering leunt zwaar op het vermogen van Adyen om blijvend sterke groeicijfers te laten zien. Als de winst per aandeel bijvoorbeeld de komende drie jaar telkens met 60 procent blijft groeien, komt die in 2021 uit op 17,53 euro. Tegen de huidige koers van 707 euro betaal je dan 40 keer de winst.
Dat groeiverwachtingen een belangrijke rol spelen is ook terug te zien in de bewegelijkheid van het aandeel Adyen. Dat sloot op de eerste handelsdag in juni 2018 op een niveau van 455 euro. Daarna steeg het in september 2018 al tot boven de 715 euro, om met de beursdip van de laatste maanden van 2018 terug te zakken naar 420 euro.
Maar sinds de start van dit jaar is het geloof in Adyen duidelijk terug: het aandeel is 50 procent gestegen in twee maanden tijd.
(klik voor uitvergroting; bron: finanzen.nl)