Betalingsverwerker Adyen is sterk gegroeid in de eerste helft van 2020, zowel wat betreft de omzet de operationele winst.
Het Nederlandse fintechbedrijf won klanten in Azië door problemen bij zijn Duitse branchegenoot Wirecard.
De nettowinst van Adyen daalde door een negatieve waardering van financiële instrumenten.
Beleggers betalen meer dan 200 keer de winst voor het aandeel Adyen.
Betaalbedrijf Adyen heeft in Azië klanten gewonnen door de problemen bij de Duitse branchegenoot Wirecard.
Dat meldde financieel directeur Ingo Uytdehaage in een toelichting op de halfjaarcijfers van het AEX-fonds. Het bedrijf profiteerde verder van de grote toename van het online winkelen, mede door de coronacrisis
Adyen zette een omzet van 279,9 miljoen euro in de boeken. Dat resultaat was meer dan de 276 miljoen euro die in de tweede helft van 2019 werd verdiend. In vergelijking met de eerste helft van 2019 stegen de opbrengsten met 27 procent.
Het bedrijfsresultaat kwam uit op 140,9 miljoen euro, wat op jaarbasis een stijging met 12 procent was. De marge op het bedrijfsresultaat kwam uit op 50 procent.
Boekhoudschandaal bij Wirecard
Het schandaal bij concurrent Wirecard bleek een duwtje in de rug in het voordeel van Adyen. Detailhandelaren zochten na de ineenstorting van het Duitse betaalbedrijf naar alternatieven.
Wirecard klapte in juni in elkaar toen bleek dat er bijna 2 miljard euro op de balans kwijt was en mogelijk nooit had bestaan. Daarnaast had het bedrijf 3,5 miljard euro aan schulden. Het gaat om een van de grootste fraudegevallen in de moderne Duitse geschiedenis.
Volgens financieel directeur Uytdehaage heeft het Wirecard-schandaal het vertrouwen in de sector geen goed gedaan. Vooral klanten in Azië maakten nu de overstap naar Adyen, verduidelijkt hij. Er wordt ook nog met andere potentiële klanten gepraat. Namen noemde Uytdehaage niet.
De betalingssystemen van Adyen worden gebruikt door tal van grote bedrijven in de wereld. Zo haalde Adyen vorig jaar de Chinese webwinkelgigant Alibaba binnen als klant.
Eerder gingen bedrijven als Facebook, Spotify, Uber en Netflix al in zee met Adyen. Recent werden ook weer nieuwe deals aangekondigd. Adyen liet bijvoorbeeld weten zijn samenwerking met Zalando verder uit te breiden. Daarnaast is Amazon Pay als betaalmethode toegevoegd aan het platform van Adyen.
Lagere nettowinst Adyen en torenhoge beurswaardering
De nettowinst van Adyen daalde overigens in de eerste helft van dit jaar met 15 procent naar ruim 78 miljoen euro. Dit had volgens de betalingsverwerker vooral te maken met een financiële verplichting van Adyen die een negatieve waarde oplevert als de beurskoers van Ayden stijgt.
Dit financiële instrument leverde in de eerste helft van dit jaar een boekhoudkundige kostenpost van bijna 26 miljoen euro op en drukte daarmee de nettowinst.
De koers van het aandeel Adyen is in de eerste helft van dit jaar bijna verdubbeld in waarde. Donderdag daalde het aandeel na de publicatie van de halfjaarcijfers met ongeveer 4 procent tot 1.402 euro.
Per aandeel kwam de nettowinst uit op 2,55 euro in de eerste helft van 2020, tegen 3,02 euro in dezelfde periode een jaar eerder.
In de tweede helft van 2019 boekte Adyen een winst per aandeel van 3,67 euro. Als je de winst per aandeel over de tweede helft van 2019 en de eerste helft van 2020 combineert, komt de winst per aandeel op 12-maandsbasis uit op 6,22 euro. Afgezet tegen de beurskoers van 1.402 euro betekent dit dat beleggers liefst 225 maal de winst betalen voor het aandeel Adyen.
Hoge waarderingen van techbedrijven zoals Adyen komen de afgelopen maanden veel voor. Beurskoersen van techbedrijven zijn extreem hard gestegen sinds medio maart. Beleggers vestigen in de coronacrisis hun hoop op bedrijven uit sectoren die per saldo profiteren van de groeiende behoefte aan online diensten.
De extreem hoge waarderingen van bedrijven als Adyen impliceren wel dat er continu zeer hoge groei nodig is om beleggers tevreden te houden.