Daarbij geldt dat je de mobiele telefoon tegenwoordig op steeds meer manieren
kunt gebruiken. Bellen blijft in het zakelijk verkeer het belangrijkst:
mobiel bellen is voor bedrijven nog steeds de makkelijkste manier om in
direct persoonlijk contact te komen met collega’s en externe contacten.

Maar de rol van de mobiele telefoon wordt steeds dominanter. Was nog niet zo
lang geleden een zakelijk sms’je sturen not done, vandaag de dag is de
mobiele telefoon met al zijn toepassingen het kloppend hart van veel
bedrijven.

Ouderwetse drukknopjes
Albert de Koning, Manager Marketing Telfort Zakelijk, ziet twee categorieën
telefoons die populair zijn voor zakelijk gebruik. “Ten eerste de
functionele telefoons. Dit zijn de telefoons die heel goed zijn in de
basisfuncties van een mobiele telefoon: bellen en smsen. Lang niet iedereen
is namelijk op zoek naar een ingewikkelde telefoon met allerlei extra’s.
Sommige mensen vinden het vooral belangrijk dat ze kunnen bellen. Voor deze
mensen blijft het bar-type met de ‘ouderwetse’ drukknopjes het perfecte
toestel. Nieuwe versies hiervan blijven nog steeds op de markt komen.
Bijvoorbeeld de Nokia 6700, Samsung B2100, en Nokia 2330.”

Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 4,5 miljoen mobiele telefoons verkocht.
Zo’n 80% hiervan is nog altijd van het klassieke, functionele type.

Smartphones
De Koning: “Ten tweede zijn er de multifunctionele telefoons, ook wel
smartphones genoemd. Feitelijk zijn dit mini-pc’s met telefoonfunctie. Ze
draaien op een besturingssysteem en je kunt er applicaties, kleine
programmaatjes, op downloaden. Denk aan toestellen als de Samsung Wave, HTC
Desire, Nokia E72, BlackBerry en iPhone. Je kunt er mee bellen en smsen,
maar je kunt ze ook gebruiken om te internetten, foto’s te maken, je agenda
te beheren, en nog veel meer. Deze telefoons hebben vaak een touchscreen en
een qwerty-toetsenbord.”

Onderweg
Voor mensen die voor hun werk vaak onderweg zijn, is een smartphone heel
handig. Ruwweg kun je zeggen dat de HTC, Nokia en BlackBerry wat vaker
ingezet worden door ‘managers’, terwijl de iPhone een sterkere positie heeft
in de creatieve wereld.

“Het heeft voor mensen veel voordelen dat ze overal hun mail kunnen checken,
en voor collega’s is het handig dat ze erop kunnen vertrouwen dat hun
collega overal online bereikbaar is.”

Wanneer je een zakelijke telefoon aanschaft, moet je dus van te voren goed
bedenken waar je je telefoon voor nodig hebt. “Als je bijvoorbeeld in de
bouw werkt, heb je wellicht meer aan zo’n functionele robuuste telefoon dan
aan een gevoelige smartphone”, aldus De Koning.

Smartphones worden ook veel gebruikt om de online netwerksites bij te werken.
“LinkedIn en Twitter, en in mindere mate Hyves en Facebook zijn heel handige
websites om je zakelijk netwerk op de hoogte te houden van je activiteiten.
Je kunt er gemakkelijk je bestaande contacten mee onderhouden en nieuwe
opdoen. Door de smartphone kun je dit doen op tijdstippen die jou goed
uitkomen. Je kunt je tijd dus efficiënter indelen.”

Internet op je mobiele telefoon wordt steeds meer een basisbehoefte, verwacht
De Koning. “Tien jaar geleden kon je niet voorstellen dat je niet meer
zonder je mobiele telefoon zou kunnen. Inmiddels is de mobiel voor veel
bedrijven onmisbaar geworden. Ik denk dat dit ook met internet op je
telefoon gaat gebeuren.”

Feit is dat smartphones hebben geleid tot een explosie van het gebruik van
mobiel internet. Op dit moment komt zo’n 18% van het totale datagebruik voor
rekening van mobiel internet en de verwachting is dat dit over vier jaar
boven de 50% ligt. Als de voorspellingen kloppen zal in 2020 de smartphone
de belangrijkste toegang tot internet vormen.

Good old sms
Ondanks al deze high-tech toepassingen is ook de good old sms nog steeds
populair in het zakelijk gebruik. Sterker nog, de populariteit neemt na al
die jaren nog steeds toe. De Koning: “De sms wordt zakelijk heel veel
gebruikt. Het blijft een handige manier om tijdens een onderhandeling even
je collega op de hoogte te stellen van de stand van zaken, of om een klant
snel te laten weten dat je ietsje later bent. Je kunt ook wel mailen of
twitteren, maar niet iedereen heeft internet op zijn telefoon, of twitter
doorgeschakeld naar zijn telefoon. Met een sms heb je nog steeds de grootste
kans dat het bericht snel wordt gelezen.”

Direct vs Indirect
Feitelijk is bellen en sms’en de meest directe manier van mobiel communiceren.
Je ziet als ontvanger immers direct op je schermpje dat je een bericht of
oproep hebt; daar kun je vrijwel niet omheen. Een laag dieper zit een e-mail
of twitterbericht (tweet). Om die te zien moet je een laag dieper je mobiele
telefoon in, iets waar je je eventueel ook achter kan verschuilen: “Ik zag
je mailtje vanmorgen pas…”

Zakelijk netwerken
Niet alleen de communicatie via de mobiele telefoon is onmisbaar bij het
zakelijk netwerken, ook het toestel zelf is een belangrijke informatiebron,
zegt De Koning. “Vroeger verzamelde je visitekaartjes. Tegenwoordig staat
die informatie van je contacten in je telefoon. Als je je telefoon bij de
hand hebt, weet je alle telefoonnummers, namen, adressen en websites van je
zakelijke contacten. Als je ook nog toegang tot internet hebt, kun je
bovendien via de sociale netwerken als LinkedIn over nóg meer informatie van
je contacten beschikken.”

Nieuwe werken
De Koning verwacht dat de telefoon voorlopig haar cruciale rol in het zakelijk
netwerk behoudt. “Steeds meer bedrijven in Nederland introduceren het
‘nieuwe werken’. Dat wil zeggen dat hun werknemers niet meer per se in het
bedrijf aanwezig hoeven te zijn. Ze werken thuis, op een andere
bedrijfslocatie of onderweg. Natuurlijk speelt de mobiele telefoon hierin
een grote rol. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer dat vergaderingen via de
mobiele telefoon worden gehouden. Dit kan door middel van zogenaamde
conference calls.”

Prettig idee
Al met al is de mobiele telefoon completer en dominanter in het zakelijke
verkeer aanwezig dan ooit. En wie ooit langs de A4 heeft gestaan terwijl hij
een conference call hield, de route naar zijn volgende afspraak opzocht,
mailtjes verstuurde naar de zaak en een sms’je dat hij iets later was
(doordat hij een filmpje bekeek en zijn status-update op Twitter invulde),
weet ook dat de mobiele telefoon nooit meer zal verdwijnen uit de zakelijke
wereld. Een prettig idee.

Meer artikelen lezen uit deze serie over zakelijke netwerken? U vindt ze hier.

Deze artikelen worden u aangeboden door Z24 in samenwerking met Telfort.
Wilt u kennis maken met Telfort?
Vraag
de gratis Telfort Proefsim aan
, test het betrouwbare netwerk zelf en
ervaar de hoge dekking en het uitstekende bereik.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl