var axel = Math.random() + “”;
var a = axel * 10000000000000;
document.write(”);


Goed, je kent wat mensen binnen je branche, en via via doe je ook nieuwe
contacten op. Je hebt met andere woorden een aardig zakelijk netwerk. Maar
hoe benut je dat netwerk nu optimaal? Tien tips.

1. Maak gebruik van social media

Natuurlijk, face to face contact is belangrijk, en er gaat niets boven
een goed gesprek – maar wie zijn zakelijke netwerk optimaal wil benutten,
kan niet meer om de online netwerken heen. “Voordat je een nieuwe opdracht
krijgt, of wordt aangenomen bij een nieuwe baan, word je onvermijdelijk
gegoogled”, zegt Aaltje Vincent, loopbaancoach en LinkedInspecialist. “Je
kunt dus maar beter zorgen dat je gevonden wordt. Het mooie aan netwerksites
is: je bepaalt zelf wat men over je te weten komt, want je zet de informatie
zelf online.” Met een leuke foto van jezelf – men ziet nu eenmaal graag een
gezicht bij een persoon – en een bijgewerkt CV kom je al een heel eind.

De belangrijkste zakelijke netwerksite is LinkedIn, minder bekende zakelijke
sociale netwerken zijn onder andere ning.com, xing.com, efactor.com en
ecademy.com. Ook andere social media als Facebook, Hyves, en Twitter kun je
zakelijk gebruiken.

2. Gebruik andermans netwerk

Eén van de voordelen van de netwerkwebsites is dat je van je eigen
netwerkleden kunt zien wie zij allemaal in hun netwerk hebben. “Op deze
manier heb ik veel nieuwe opdrachten gekregen”, zegt Paul Keijzers. Als
SharePoint specialist bouwt en verbetert hij intranetsystemen van bedrijven.
Sinds een klein jaar heeft hij een LinkedInpagina. “Ik kijk op de
LinkedInpagina’s van kennissen van kennissen, de zogenaamde tweedegraads
connecties. Als ik daarna zie dat zij ook op mijn pagina zijn geweest, stuur
ik ze via LinkedIn een mailtje: of ik ze misschien ergens mee kan helpen? We
mailen wat, en vaak komt er een opdracht uit.”

Je kunt echter niet altijd zien wie jouw profiel heeft bezocht. Soms vertelt
LinkedIn je alleen dat ‘iemand van bedrijf X’ je profiel heeft bekeken. “Dan
kan ik dus geen gerichte mailtjes sturen”, zegt Keijzers. “Drie van de tien
mensen heeft echter de functie aanstaan waarmee je wél kan zien dat ze op je
profiel zijn geweest. Hen stuur ik dan een mailtje.”

3. Help mensen

“Door media als Twitter is het relatief makkelijk andere mensen te helpen”,
zegt Vincent Smit. Hij traint mensen hoe ze hun zakelijk netwerk kunnen
benutten. “Wanneer iemand een vraag stelt op Twitter, kun jij diegene alleen
al helpen door dezelfde vraag opnieuw te stellen aan je eigen netwerk. Dit
heet retweeten. Zo ziet een grotere groep mensen de vraag, en is de kans
groter dat de vraag wordt beantwoord.” Het is een kwestie van geven en
nemen, zegt Keijzers. “Ik krijg vaak mailtjes met vragen over intranet. Ik
beantwoord ze uitgebreid, soms komt daar uiteindelijke een opdracht uit
voort. Maar niet altijd.”

4. Stel vragen

De makkelijkste manier om contacten te leggen of aan te halen is door gerichte
vragen te stellen. Mensen vinden het over het algemeen leuk om over zichzelf
of hun werk te praten, en voelen zich gevleid als je interesse toont. “Het
is bovendien een praktische manier om je netwerk te gebruiken”, merkte
Keijzers. “Als ik met een vakgerelateerd probleem zit kan ik wel gaan
googlen, maar als ik de vraag op twitter stel, heb ik vaak binnen vijf
minuten antwoord.”

5. Word lid van groepen

Ga gericht te werk: zorg dat je dáár bent, waar andere belangrijke personen in
je branche zich ook bevinden. Vincent: “Word daarom lid van vakgerelateerde
fora. LinkedIn heeft bijvoorbeeld speciale pagina’s die georganiseerd zijn
rondom een specifiek onderwerp, ze heten Linkedin Groups,”

6. Zorg dat je zichtbaar bent

Aanwezigheid op netwerksites en fora is belangrijk, activiteit is essentieel.
“In de zogenaamde ‘status updates’ van bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en
Twitter kun je vertellen waar je mee bezig bent en wat je op zakelijk gebied
interesseert”, zegt Smit. “Plaats bijvoorbeeld een link naar een
nieuwsartikel of vertel dat je naar een conferentie bent geweest. Op deze
manier trek je de aandacht.” Keijzers merkte dat dit nog een ander voordeel
heeft: “Naarmate ik actiever werd met die updates, eindigde ik hoger in de
lijst van Google zoekresultaten.”

7. Betrek ook je informele netwerk

Ook vrienden en familie kunnen van pas komen, weet Keijzers. De buurman kan
toevallig heel goed bevriend zijn met een potentiële klant of werkgever.

8. Wees – met mate – ook ‘mens’

Behalve professional, ben je natuurlijk ook een mens van vlees en bloed. Laat
tussen alle berichten over vergaderingen, conferenties en zakelijke
nieuwtjes daarom ook af en toe ruimte voor een persoonlijke noot. Schrijf
een twitterberichtje over je favoriete band, of doe als Femke Halsema en
vertel dat je moet haasten om je kinderen van school te halen. Ook
zakenpartners vinden het soms leuk om te lezen dat je ook nog een andere rol
hebt. Wie weet schept het een band. Een waarschuwing van loopbaancoach
Vincent: “Bedenk wel: alle informatie die je publiceert, draagt bij aan het
beeld dat je van jezelf creëert.” Kijk dus uit met dronken uitspattingen of
extreme politieke voorkeuren.

9. Begin op tijd

“Als je pas in actie komt op het moment dat je werk nodig hebt, ben je te
laat. Een online netwerk opbouwen kost tijd, en voor je er de vruchten van
kan plukken, ben je wéér een tijdje verder”, zegt Vincent. Ook als je omkomt
in het werk, kan het dus geen kwaad om aan online netwerken te beginnen.
“Misschien is dat wel juist het moment. Contacten die je nu opdoet, kunnen
jaren later nog van pas komen.”

10. Voeg niet lukraak mensen toe aan je netwerk

Het is een misverstand te denken dat je zoveel mogelijk mensen in je netwerk
moet hebben, zegt Smit. “Het is belangrijker dat je netwerk divers is. Mijn
regel: wat voor vraag je ook hebt, je moet hem aan je netwerk kunnen
stellen.”

Meer artikelen lezen uit deze serie over zakelijke netwerken? U vindt ze hier.

Deze artikelen worden u aangeboden door Z24 in samenwerking met Telfort.
Wilt u kennis maken met Telfort? Vraag
de gratis Telfort Proefsim aan,
test het betrouwbare netwerk zelf
en ervaar de hoge dekking en het uitstekende bereik.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl