Adidas heeft zijn allereerste Amerikaanse Speedfactory geopend.
De 74.000 vierkante meter grote fabriek in Cherokee County, Georgia, fabriceert schoenen in een razend tempo met behulp van een volledig geautomatiseerd digitaal productieproces.
De eerste schoenen die in de fabriek worden geproduceerd en zijn donderdag te koop. Het gaat om de AM4NYC (Adidas made for New York City), speciaal gemaakt voor de straten van New York dus.
De schoenen werden zo ontworpen dat je er makkelijk mee van richting kunt veranderen op straten in de stad. Ze zijn een voorbeeld van de combinatie van snelheid en flexibiliteit die de nieuwe fabriek biedt, net als de mogelijkheid om op maat gemaakte schoenen te produceren.
Zoals de naam al zegt: De Speedfactory draait om snelheid
"We hebben de ambitie om 50 procent van onze omzet te halen uit wat we snelheidsprogramma's noemen", vertelt Gil Steyaert, bestuurslid bij Adidas en verantwoordelijk voor global operations. "Dat betekent dat een product, dat in een bepaald seizoen wordt gereproduceerd of gecreëerd, nog hetzelfde seizoen in de winkels ligt."
Het snelheidsinitiatief is "zeer sterk gericht op het 'fast-fashion model' waar we het product dichter bij de consument kunnen brengen", aldus Steyaert.
Dichter bij de consument staan betekent ook fysiek dichterbij. Dat wil zeggen: geproduceerd in Noord-Amerika in plaats van Azië, waar de meeste Adidas-schoenen worden gemaakt. Op deze manier kunnen de schoenen veel sneller verscheept worden. Daarnaast kunnen er schoenen specifiek voor de Amerikaanse markt worden gemaakt, en daar focust het merk al een paar jaar op - met succes.
De Speedfactory is snel én flexibel
De Speedfactory kan meer voorraad creëren voor een populaire schoen die telkens uitverkocht raakt als de huidige voorraad vanuit Azië op is. Maar de fabriek kan ook een volledig nieuwe schoen maken.
Uiteindelijk zijn klanten in de mogelijkheid om een volledig op maat gemaakte Adidas schoenen te ontwerpen naar eigen smaak en wensen. Denk daarbij aan details op de bovenkant van de schoen en andere eigenschappen.
"Speedfactory is in staat om de schoen voor onbepaalde tijd aan te passen terwijl je in een geautomatiseerd proces zit", aldus Steyaert. "We kunnen de schoen afstemmen op de aanpassing die de consument heeft. Dat is het doel: volledig maatwerk, maar zonder afbreuk te doen aan de snelheid."
Door de volautomatische fabriek kunnen schoenspecificaties snel worden gewijzigd.
"Het is maatwerk zonder snelheid te verliezen en zonder de lijn te veranderen. Als je een nieuwe lijn zou willen maken (via het traditionele proces), dan zou je de productie moeten stoppen en opnieuw op moeten starten."
Adidas heeft hoge doelen gesteld voor Speedfactory
De kledinggigant wil jaarlijks een miljoen schoenen produceren met zijn Speedfactory. Daarnaast hoopt Adidas in 2020 een nieuwe locatie te openen in Duitsland.
Dat klinkt misschien veel, maar het valt in het niet bij het totale aantal schoenen dat Adidas jaarlijks produceert. Dat waren er namelijk in 2017 403 miljoen met een gemiddelde van ruim 1 miljoen schoenen per dag.
De Speedfactory is bedoeld als "aanvulling op onze belangrijkste leveringsbron", aldus Steyaert. "Het zal nooit onze belangrijkste bevoorradingsbron vervangen."
Momenteel telt de fabriek ongeveer 150 werknemers. Dat relatief lage aantal betekent dat het economisch haalbaar is om een fabriek te hebben in een land zonder een personeelsbasis vol hooggekwalificeerde schoenmakers.
Maar Adidas wilt nóg meer snelheid
Het tweede deel van de snelheidsstrategie van Adidas heeft betrekking op de infrastructuur - iets wat in de VS onder druk is komen te staan door de toegenomen populariteit van Adidas - en dan met name de distributie.
Steyaert: "Als je meer dan 30 procent per jaar groeit, dan vraag je onvermijdelijk te veel van je infrastructuur."
Adidas heeft daarom geïnvesteerd in haar magazijnen aan de oost- en westkust, waaronder een opslag in South-Carolina.
Het merk is ook van plan om een gloednieuw magazijn te openen in New Jersey, gewijd aan e-commerce en retail. Hierdoor kan het bedrijf een van de sleutelsteden, New York City, een snellere levering bieden, zegt Steyaert. Misschien zelfs op dezelfde dag.
Adidas is nog lang niet klaar met de Speedfactory. Het bedrijf is van plan om meer geautomatiseerde processen toe te voegen en te kijken of het daar nog meer snelheid en flexibiliteit uit kan halen. Er zijn momenteel geen plannen om meer fabrieken te creëren. Steyaert hoopt dat hij zijn fabriek kan dupliceren of de technologie kan exporteren naar Azië.