- In de aankomende collectie van Adidas en Gucci zit een paraplu van ruim 1.200 euro die je niet in de regen kan gebruiken.
- De paraplu, die eigenlijk een parasol is, heeft een G-vormig handvat en een opdruk waarin de logo’s van beide merken zijn gecombineerd.
- Het product heeft een verhitte discussie teweeggebracht op Chinese sociale media.
- Lees ook: Russische influencers knippen hun handtasjes van Chanel doormidden, omdat ze geen producten van het luxemerk meer mogen kopen
Een van de meest opmerkelijke artikelen in de komende samenwerking tussen Adidas en Gucci is een paraplu van 1.290 dollar (ruim 1.200 euro), die niet eens waterdicht is.
“Let op, dit artikel is niet waterdicht en is bedoeld voor bescherming tegen de zon of voor decoratief gebruik”, aldus de productomschrijving op de website.
Sinds er foto’s van de paraplu, met een G-vormig handvat en een print dat de logo’s van beide merken combineert, online zijn gegaan, is er een discussie over het product losgebarst op Chinese sociale media. De Adidas x Gucci-collectie zal daar naar verwachting op 7 juni worden uitgebracht.
Veel gebruikers waren ontzet dat het item – dat in China voor een nog hogere prijs van 11.100 yuan (1.600 dollar) wordt verkocht – niet functioneel is. Op Weibo, een soort Chinese Twitter, trok de hashtag “11.100 yuan paraplu collab is niet waterdicht” deze week meer dan 140 miljoen views.
"Zolang ik arm ben, zullen ze me niet kunnen verleiden om hiervoor te betalen", reageerde een Weibo-gebruiker. "Dat is een heel groot, maar nutteloos modestatement", schreef een ander.
Een vertegenwoordiger van Gucci zei tegen het tijdschrift Caijing in Beijing dat het voorwerp "niet aanbevolen wordt voor gebruik als een alledaagse paraplu". Maar volgens de vertegenwoordiger heeft de paraplu "een hoge waarde als verzamelobject en is het geschikt voor gebruik als dagelijkse accessoire".
Dat de paraplu ook in China wordt uitgebracht is geen verrassing. Er is in het land een sterke vraag naar luxeproducten. Volgens onderzoek van consultancybureau Bain & Company is China zelfs op weg om tegen 2025 de grootste luxemarkt ter wereld te worden.