- Koopjesketen Action is, ondanks het ontbreken van een online strategie, hard gegroeid qua omzet en winst in coronajaar 2020.
- Action groeide vooral door de opening van nieuwe winkels in diverse Europese landen.
- Voor aandeelhouders van Action ligt mogelijk een superdividend van zo’n 1 miljard euro in het verschiet.
Koopjesketen Action is er ondanks lockdowns in geslaagd 2020 af te sluiten met een hogere omzet en een stijging van de operationele winst. Dat had het Nederlandse concern vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels buiten Nederland.
Dat valt te lezen in een presentatie van de Britse grootaandeelhouder 3i, waar het Financieele Dagblad eerder over berichtte.
Als wordt gekeken naar winkels die langer dan een jaar open waren, daalden de opbrengsten door gedwongen winkelsluitingen licht.
Voor aandeelhouders ligt een fors dividend in het verschiet, concludeert het FD op basis van een toelichting van topman Simon Borrows van grootaandeelhouder 3i, dat de helft van de aandelen bezit. De rest van de aandelen van Action is in handen van andere externe investeerders en het management.
Action heeft in het verleden het beleid gevoerd om geld te lenen bij banken en dit deels weer uit te keren als dividend aan de aandeelhouders. Als banken een vergelijkbaar schuldniveau accepteren in verhouding tot de winst als in het verleden, dan kan Action bij een volgende dividenduitkering tussen de 850 miljoen euro en 1,3 miljard euro naar aandeelhouders doorsluizen, heeft het FD berekend.
Action boekt hogere operationele winst in 2020
De omzet van Action bedroeg afgelopen jaar bijna 5,6 miljard euro, een stijging van 8,9 procent ten opzichte van 2019. Die groei viel samen met de opening van 164 nieuwe winkels. Naast in Nederland breidde Action afgelopen jaar onder andere fors uit in Frankrijk, Duitsland en Polen.
De omzetstijging ging gepaard met een hogere winst voor aftrek van rentes, belastingen en afschrijvingen. Dat resultaat steeg met 12,4 procent tot 609 miljoen euro.
De vergelijkbare omzet, waar het effect van nieuwe openingen niet meetelt, daalde 1,4 procent door alle lockdowns in Europa. Overigens mocht Action in bepaalde landen waar winkelsluitingen golden nog wel een deel van het assortiment verkopen. Zo konden klanten in België en Frankrijk nog essentieel geachte waren halen bij de budgetketen, maar in Nederland moesten de winkels in december helemaal dicht.
Wat betreft reputatie was 2020 een wisselvallig jaar voor Action. Na de afkondiging van de harde lockdown in Nederland meldde onderzoeksbureau Q&A dat de keten van alle gesloten winkels het meest werd gemist.
Eerder in het jaar, vlak nadat de coronapandemie een crisis teweegbracht, erkende het bedrijf leveranciers een maand langer op hun geld te laten wachten, waarmee de wettelijke termijn van zestig dagen werd overschreden. Begin april maakte het bedrijf bekend leveranciers weer binnen de maximale termijn te betalen.