De Duitse prijsvechters Aldi en Lidl hebben in eigen huis concurrentie gekregen van Action. De Nederlandse discounterketen heeft in het afgelopen jaar zijn honderdste filiaal geopend in Duitsland en heeft plannen voor verdere uitbreiding.
De plannen van de onderneming klinken ambitieus: Het doel is om “met Action in het hele land vertegenwoordigd te zijn”, zegt algemeen directeur Steffen Rosenbauer van Action Deutschland op de website van het bedrijf.
“Wij zijn ervan overtuigd dat Action perfect bij Duitsland past. Met ons productaanbod en onze ongeëvenaarde prijs-kwaliteitsverhouding voldoen we precies aan de smaak van de Duitse consument.”
Het eerste filiaal van de Action in Duitsland werd al in 2009 geopend. In totaal heeft de prijsvechter in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk al meer dan 750 vestigingen.
Wat verdere details over het uitbreidingsplan in Duitsland betreft houdt Action zich op de vlakte. Het bedrijf wil geen concrete getallen noemen over hoeveel nieuwe Action-filialen er worden gepland in Duitsland.
Maar toch is het plan "om de uitbreiding in Duitsland definitief door te zetten", staat in een schriftelijke verklaring in antwoord op ons verzoek om informatie.
Action ziet zich blijkbaar als een mix van bouwmarkt, supermarkt en drogist. Omdat de selectie van producten zo breed is, zijn er volgens het bedrijf ook geen directe concurrenten. Action adverteert op zijn website dat het meer dan 1500 producten voor minder dan één euro in het assortiment heeft.
Daarbij komt dat Action zich niet op verse producten als groente en fruit concentreert, maar op langer houdbare producten. Het aanbod staat niet vast: de grote magazijnen worden volgeladen met gunstig ingekochte producten die de komende maanden de filialen gaan vullen.
Onlangs heeft het Duitse tv-programma Galileo onderzoek gedaan naar de prijsvechter en ontdekt dat Action erg kleine marges hanteert om de kosten voor de klanten zo laag mogelijk te houden.
De tv-zender ProSieben vergeleek daarvoor drie Action-artikelen met die van concurrenten. Een A-merk deodorant was bijna een euro goedkoper als hetzelfde artikel bij de concurrent en theelichtjes waren 50 cent goedkoper. Heel gunstig geprijsd waren gloeilampen, die tot 1,20 euro goedkoper waren dan in de supermarkt of bouwmarkt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen Business Insider Deutschland.