- Discountketen Action trekt meer klanten die gevoelig zijn voor lage prijzen.
- Sinds de zomer is Action naar eigen zeggen in staat geweest bij 15 procent van het assortiment de prijzen te verlagen.
- CEO Hajir Hajji verwacht dat die trend doorzet in de periode rond de feestdagen.
- Lees ook: Blokker maakt geen operationeel verlies meer, volgens topman – maar geen haast met verkoop
De hoge inflatie heeft ervoor gezorgd dat consumenten veel prijsbewuster zijn geworden en daarvan heeft discountketen Action naar zeggen geprofiteerd. Dat geldt zowel voor de winkels in Nederland als in andere Europese landen.
Action zag de omzet in de eerste negen maanden van dit jaar met ruim 30 procent stijgen naar bijna 8 miljard euro. Dat was deels te danken aan de openingen van nieuwe winkels, maar ook aan autonome groei van bestaande winkels. Exclusief nieuw geopende winkels nam de omzet in de eerste negen maanden van 2023 met ruim 19 procent toe.
Action meldde in de financiële update van donderdag geen winstcijfers.
In de eerste negen maanden van dit jaar opende Action 153 nieuwe winkels in diverse Europese landen, waarmee het totaal aantal winkels uitkwam op 2.416 in elf landen.
Prijsverlagingen bij Action
Action heeft zijn prijzen sinds de zomer van dit jaar kunnen verlagen vanwege lagere kosten voor grondstoffen, transport en energie.
"Het aanbieden van producten tegen de laagst mogelijke prijs zit in ons DNA. Sinds afgelopen zomer zien we dat de trend van hogere inkoopprijzen is omgekeerd, waardoor we al meer dan 900 artikelen (15 procent van ons assortiment) in prijs konden verlagen, soms met meer dan 10 procent", zegt CEO Hajir Hajji in een persverklaring.
Hajji geeft aan dat bepaalde kosten zoals huur en arbeid nog steeds stijgen, maar per saldo kan Action de prijzen van verschillende producten verlagen. "Onze klanten blijven in ieder geval de rest van dit jaar en dus ook tijdens de feestdagen van meer prijsverlagingen profiteren."
Consument wil minder uitgeven tijdens feestdagen in 2023
Meer dan de helft van de consumenten is van plan om in de feestmaanden minder uit te geven om geld te besparen, zo komt naar voren uit een studie van accountants- en adviesbureau EY. Driekwart van de consumenten stelt aankopen bovendien uit tot koopjesfestijnen zoals Black Friday.
EY ondervroeg 22.000 consumenten in 28 landen, waaronder Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, China en India. Het rapport onderstreept volgens het adviesbureau de veranderende uitgavenpatronen van consumenten.
Hoge inflatie, stijgende rentes en achterstallige betalingen op creditcards tasten de koopkracht aan, concludeert hoofd consumentenproducten en retail bij EY Jim Doucette.
Van de ondervraagden maakt 80 procent zich druk over hun financiën. Daarom zijn meer mensen van plan om dit jaar thuis te koken en te bezuinigen op afhaalrestaurants.