- Discountketen Action is goed gepositioneerd voor consumenten die in tijden van hoge inflatie extra alert zijn op koopjes.
- De omzet steeg in de eerste negen maanden van dit jaar met 27 procent.
- Action ziet dat vooral dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, zeep en toiletpapier fors meer worden verkocht.
- Lees ook: Van vakkenvuller tot CEO: Hajir Hajji groeide mee met Action en wordt nu de hoogste baas van haar geliefde bedrijf
Discountketen Action heeft klinkende cijfers behaald in de eerste negen maanden van dit jaar. De hoge inflatie zorgt ervoor dat consumenten extra scherp letten op koopjes en daar profiteert prijsvechter Action van.
Over de eerste negen maanden van dit jaar steeg de omzet met 27 procent naar 6,1 miljard euro, zo maakt Action donderdag bekend. Action opende in deze periode 150 nieuwe winkels in tien landen in Europa. In totaal heeft de keten nu 2.133 winkels en 4.300 medewerkers.
Action geeft aan dat de omzetstijging te zien is voor het hele assortiment van de non-food koopjesketen, waarbij de uitschieters vooral liggen bij producten voor dagelijkse boodschappen.
“Juist in een tijd van stijgende prijzen en dalende koopkracht zijn klanten blij bij Action hun dagelijkse, noodzakelijke boodschappen tegen de laagste prijs te kunnen kopen. Wij zien een stijging van dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, zeep, toiletpapier en keukenrollen die tot 30% hoger ligt dan eerdere jaren. Maar we zien ook producten die extra in trek zijn door de stijging van de energieprijzen, zoals elektrische kachels, kaarsen, plaids, pantoffels en batterijen”, geeft CEO Hajir Hajji van Action aan in een perstoelichting.
Action meldde bij de omzetcijfers die donderdag werden vrijgegeven niet of de winstontwikkeling in lijn loopt met de omzet. Het bedrijf geeft wel aan dat voor 2023 voor medewerkers een salarisverhoging tot 10 procent is afgesproken, waarvan 8 procent uit structurele verhogingen bestaat en 2 procent uit eenmalige verhogingen.