Een aantal grote webwinkels die zeer veel pakketten sturen, hebben een hele goede inkooppositie en kunnen daardoor meer eisen stellen aan pakketbezorgers als PostNL en DHL.

Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na een verkenning van de markt, die door de toenemende populariteit van onlinewinkelen sterk groeit. Grote spelers zijn onder meer Bol.com en Coolblue.

Bezorgbedrijven, waarvan PostNL en DHL de grootste zijn, leverden vorig jaar in totaal 208 miljoen pakjes af bij consumenten, ruim 11 procent meer dan in 2014. Een klein aantal webshops verstuurt zeer veel pakketten. Zij hebben een sterke inkooppositie en kunnen daardoor meer eisen stellen aan bezorgers, aldus ACM.

,,Grote verzenders betalen de pakketvervoerders lagere tarieven en kunnen eerder nieuwe dienstverlening bieden dan kleine webwinkels”, zei bestuurder Henk Don van ACM. De toezichthouder wil weten of aanpassing van het toezicht nodig is en nodigt marktspelers uit te reageren op de bevindingen.

Volgens de ACM staan de pakketprijzen onder druk. Pakketdiensten verdienden in 2012 nog fors meer aan een bezorgd pakketje binnen Nederland dan in 2015. Afgelopen jaar was gemiddelde prijs 4,23 euro. Dat was drie jaar daarvoor nog 30 cent meer. Dat is een daling van 6,7 procent.

Voor pakketten die de grens over gingen, daalden de gemiddelde opbrengsten nog scherper: met 20,3 procent naar 8,15 euro per pakket.

ANP/Z24

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl