Acer is gretig. In 2010 zal de Taiwanese computerfabrikant internationaal meer
laptops en netbooks verkopen dan de huidige nummer één, Hewlett-Packard
(HP).

Dat zei Marc Pauly, directeur Acer Benelux vrijdag 30 oktober tijdens een
toelichting op de kwartaalcijfers in Amsterdam. Het bedrijf boekte de
hoogste kwartaalomzet ooit.

Op de totale markt voor computers – desktops, laptops én netbooks – is Acer
inmiddels de nummer twee speler, gemeten naar aantal verscheepte exemplaren.

Volgens cijfers van marktonderzoeker Gartner heeft Acer momenteel een
wereldwijd marktaandeel van 15,4 procent. Daarmee heeft het bedrijf Dell
inmiddels achter zich gelaten en moeten de Taiwanezen alleen HP voor zich
dulden.

Bliksemgroei dankzij netbooks
Het merk bestaat al langer, maar de bestorming van de pc-markt vond in korte
tijd plaats. Eind 2006 nam Acer nog een bescheiden vierde plek op de lijst
van computermakers, met een markaandeel van 6,8 procent.

Sinds 2008 gaat het hard. Acer kwam als één van de eerste spelers met kleine,
goedkope laptopjes, de hyperpopulaire pc'tjes die we nu netbooks noemen.
Vorig jaar had Acer ongeveer de helft van die wereldwijde netbook-markt in
handen, zegt Pauly.

Ook in Nederland
Acer haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit Europa. Van de 5 miljard
dollar kwartaalomzet, komt bijna 3 miljard uit Europa, Afrika en het
Midden-Oosten (EMEA). Europa is daarin verreweg de grootste markt. Bovendien
is de positie van Acer in Europa sterk: het is in EMEA, volgens Gartner, de
nummer één pc-verkoper in aantallen verscheepte machines.

In Nederland is het niet anders. In draagbare computers is Acer hier de nummer
één. Qua desktops is Acer nummer drie, zegt Pauly op basis van
Gartner-cijfers. Dell en HP doen het beter op dat vlak, omdat zij veel aan
grote bedrijven leveren.

Gekeken naar desktops voor alleen consumenten is Acer wel weer nummer één,
claimt Pauly, verwijzend naar onderzoek van GFK.

Van maker naar merk
Het Taiwanese bedrijf draait al langer mee, de naam bestaat sinds 1987. In
die eerste jaren deed het concern hoofdzakelijk ervaring op met het bouwen
van computers voor andere merken. Acht jaar geleden besloot Acer echter met
het eigen merk de markt te bestormen.

Zo'n twee jaar terug lijfde Acer bovendien pc-bouwer Packard Bell in. Dat, en
het succes van het netbook, maakte Acer een rijzende ster.

HTC-parallellen
Het verhaal van Acer doet denken aan dat
van telefoonmaker HTC
.

Beide bedrijven zijn Taiwanees, allebei begonnen ze als fabrikant voor andere
merken. Ook zet geen van beide zwaar in op marketing. Recentelijk zijn ze
echter wel allebei in de sportsponsoring gestapt: HTC heeft een wielerploeg,
Acer sponsort de Olympische Spelen en prijkt op de Formule 1-wagens van
Ferrari.

Een klein groot bedrijf
Voor een bedrijf dat in 2009 zo'n 20 miljard dollar om zal zetten, is Acer
relatief klein. Er werken ongeveer 6.000 mensen. Vergelijk dat met HP, dat
weliswaar tevens groot is in printers en servers, maar dat in totaal 321.000
werknemers heeft. Vorig jaar verkocht HP voor ongeveer 45 miljard aan
computers, goed voor ruim een derde van zijn totale omzet.

Een term die bij Acer-bijeenkomsten veelvuldig valt is 'the channel'.
Het is de kern van Acer's aanpak: het bedrijf zelf ontwikkelt en maakt
computers, de distributie en verkoop laat het over aan partners - the
channel
. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dell, dat juist zelf
direct contact met klanten zoekt.

De grote recente groei is volgens directeur Pauly voor een belangrijk deel te
danken aan dit model. Acer zorgt dat nieuwe modellen snel klaar zijn.
Vervolgens is het aan de partners om te zorgen dat de pc's verkocht worden.
Pauly: "We mogen dankbaar zijn voor de grote inzet van the channel."

Hoe lang kan de groei duren?
De rappe opkomst betekent ook hoge groeipercentages. Vergeleken met een jaar
terug heeft Acer een kwart meer apparaten verkocht.

Kan Acer zo blijven groeien? Pauly: "Zo'n echt grote groei denken we
zeker nog twee jaar vol te houden." Om daarna nog groter te worden zal
Acer de komende tijd echter belangrijke keuzes moeten maken. Zo bestaat de
optie om ook computers aan concerns te gaan leveren, iets waar nu HP en Dell
groot in zijn.

Overnames kunnen een andere manier zijn om te groeien, zegt Pauly. "Autonome
groei kan op een gegeven moment ophouden. Overnames zouden dan een optie
zijn om groter te worden." Pauly sluit zelfs niet uit dat Acer tegen
die tijd naar een beursgang in de VS zal kijken, om geld voor acquisities op
te halen. Acer is nu alleen aan de beurs van Taiwan genoteerd.

Nieuwe ronde smartphones
Om zijn aanbod te verbreden zet Acer bovendien in op smartphones. De eerst
modellen die dit jaar uitkwamen waren nog geen succes. Acer wil daar in 2010
verandering in brengen. Eind 2009 al komt het merk met een aantal nieuwe
modellen, waaronder de Liquid, een smartphone met Google's mobiele platfom
Android.

Lees ook:

Acer wil HP
verslaan

Zeven
begeerlijke dwergcomputers

Acer
komt met smartphones

Elke
computermaker zijn eigen smartphone

Netbookmaker
Acer geeft Google Android een kans

Acer slokt
Gateway op

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl