Fietsenfabrikant Accell Group, bekend van merken als Batavus, Sparta en Koga, heeft in 2014 een hogere winst en omzet behaald, geholpen door de populariteit van elektrische fietsen en de gunstige weersomstandigheden. Dat maakte Accell vrijdag bekend.

De nettowinst nam met 37 procent toe naar ruim 26 miljoen euro en de omzet klom met 4 procent naar 882,4 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat ging met een vijfde omhoog tot 44,3 miljoen euro. Volgens Accell was 2014 een prima jaar en waren vooral bij de Nederlandse en Duitse merken van het bedrijf de prestaties sterk. In vrijwel alle landen waar het bedrijf actief is, namen de omzetten toe. Alleen in Noord-Amerika bleven de resultaten achter bij de verwachtingen.

Accell zag in Nederland de verkoop van e-bikes met 14 procent groeien en ook in Duitsland nam de vraag naar elektrische fietsen verder toe. In totaal ging de verkoop van e-bikes met 23 procent omhoog. Inmiddels zijn elektrische fietsen goed voor 41 procent van de gehele fietsenomzet van Accell, tegen 35 procent een jaar eerder.

Onderdelen

De Friese onderneming verkocht over heel 2014 in totaal 1,72 miljoen fietsen, tegen 1,83 miljoen in 2013. Accell verkoopt verder ook onderdelen en accessoires. De fitnessactiviteiten van het bedrijf werden vorig jaar verkocht.

Het bedrijf gaf aan dat op basis van de gunstige onderliggende trends voor dit jaar wordt gerekend op een verdere stijging van het resultaat en de omzet, onvoorziene omstandigheden voorbehouden. Volgens Accell wijzen de trends erop dat fietsen in de komende jaren onverminderd populair zal blijven voor mobiliteit, recreatief en sportief gebruik.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl