Accell, fabrikant van onder meer Koga, Batavus en Sparta, kampt net als veel
bedrijven met zowel hogere transport- als grondstofkosten. Het bedrijf gaat
deze doorbereken, de nieuwe collectie zal duurder zijn.

Takens verwacht geen verkoopdip door de prijsverhoging. "Accell
heeft zijn wortels in Nederland. Een land waarvan het leeuwendeel van de
bevolking regelmatig op de pedalen te vinden is." Hij mikt op een
winstgroei van 10% voor heel 2008. Al is dat wel een vertraging ten opzichte
van vorig jaar.

"Mensen moeten hoe dan ook van A naar B. Wie normaliter fietst en
daarvoor een bepaald rijwiel op het oog heeft, zal het niet laten dit te
kopen. Daarnaast kijken consumenten met het oog op de hogere benzineprijzen,
meer naar andere vervoersvormen waaronder de fiets", aldus Takens.

In het eerste halfjaar steeg de omzet in totaal met 11 procent naar 306
miljoen euro. Autonoom was sprake van een groei van 6 procent. Dat is minder
dan vorig jaar, toen de groei in dezelfde periode nog 10 procent betrof.

De nettowinst steeg in de eerste zes maanden van dit jaar naar 19,3 miljoen
euro, van 16,1 miljoen euro vorig jaar. Dat is een groei van 20 procent.

De omzet bij Accell werd de eerste zes maanden van dit jaar grotendeels
gerealiseerd door de verkoop van fietsen in het hogere segment, de duurdere
rijwielen uit de Accell collectie. De groei is mede te danken aan de eerder
dit jaar overgenomen Ghost Mountainbikes.

Volgens Takens is dat een van de redenen waarom het bedrijf goed
vertegenwoordigd is in Europa en de Verenigde Staten, maar praktisch niet in
de rest van de wereld, waaronder groeimarkten als India en China. De
bestuursvoorzitter geeft aan dat er toch een bepaalde mate van interesse
moet zijn voor fietsen uit het hogere en het middensegment en een aanwezig
bestedingsvermogen.

"We kijken wel constant uit naar interessante overnames. Ook voor dit
jaar. En dan mikken we vooral op bedrijven met een omzet tussen de 25
miljoen en 75 miljoen euro", zegt Takens.

Aan de andere kant zoekt het bedrijf tevens naar manieren om de
productiekosten te drukken. "Ongeveer 20 procent van de productie is
uitbesteed naar Azië en Oost-Europa. Het overige deel gebeurt in Nederland",
aldus Takens.

Fietsenproducent Accell is dit jaar verzekerd van de nodige
publiciteit. Het bedrijf is niet alleen vertegenwoordigd in de Tour de
France met het Franse fietsonderdeel Lapierre, ook zal het aanwezig zijn op
de Olympische Spelen met het nieuwe onderdeel de BMX-races.

Daarnaast zorgt het bedrijf met zijn Koga-divisie tijdens de Olympische Spelen
voor sponsoring van baanwielrenner Theo Bos.

Alhoewel het bedrijf een positieve verwachting heeft afgegeven voor
2008 is het nog de vraag of deze gehandhaafd blijft. Vorig jaar schroefde
het bedrijf zijn winstgroeiverwachting alsnog neerwaarts bij, vanwege
tegenvallende weersomstandigheden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl