Lagere kosten en solide verkopen van duurdere fietsen en e-bikes hielpen fietsbedrijf Accell aan een beter resultaat in de eerste helft van 2014.
“We hebben qua omzet en verkopen een goed eerste halfjaar achter de rug”, zei bestuursvoorzitter René Takens vrijdag. “Vooral de vraag naar elektrische fietsen en duurdere sportfietsen ontwikkelde zich positief.”
De omzet kwam uit op 506,2 miljoen euro. Exclusief de vertekenende effecten van valutaschommelingen en wijzigingen van het productaanbod komt dat neer op een groei van 4 procent.
Het bedrijfsresultaat steeg met 7 procent tot 38,2 miljoen euro, mede dankzij kostenbesparingen
Het nettoresultaat kreeg een extra zetje omhoog als gevolg van een boekwinst op de verkoop van Hercules in Duitsland. Eerder deze week maakte Accell bekend dat ook een koper is gevonden voor zijn fitnessactiviteiten.
Sterke groei Accell in Nederland
In Nederland zag Accell de omzet met 11 procent toenemen tot 140 miljoen euro. Duitsland liet als gevolg van de verkoop van Hercules een krimp van 7 procent zien. In de rest van Europa namen de verkopen met 9 procent toe. Dat woog ruimschoots op tegen een omzetdaling in onder meer Noord-Amerika.
De operationele kosten bedroegen 116,5 miljoen euro, 7 miljoen minder dan een jaar eerder. Dat was deels te danken aan lagere personeelskosten als gevolg van eerder aangekondigde reorganisaties in Nederland en Noord-Amerika.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl