Accell is niet recessie- of kredietcrisis-proof. Dit jaar alleen al is de
koers 30 procent gedaald. Maar operationeel gezien trapt het bedrijf zich
moeiteloos door de economische malaise heen. Met de kwartaalcijfers werd al
duidelijk dat de orderintake voor fietsseizoen 2008-2009 op dit moment hoger
ligt dan vorig jaar.

"Ouderen kiezen steeds meer voor mobiliteit en daarbij is voor hen
vooral de elektrische fiets aantrekkelijk. De groei dankt Accell ook
voornamelijk aan de verkoop van deze modellen", aldus Takens.

Volgens de CEO speelt ook de filevorming in Nederland een belangrijke rol bij
afzet van de fietsen in het hogere segment. Voor woon- en werkverkeer
stappen steeds meer automobilisten op de fiets. En om niet met het zweet op
de rug op kantoor te verschijnen, biedt een elektrische fiets uitkomst. Bij
elke trap, krijgt de fietser een zetje mee.

De hogere benzineprijzen hebben altijd in het voordeel van de fietsenfabrikant
gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat de dalende brandstofprijzen nu in het
nadeel van Accell zijn. "Het verkeer blijft nu eenmaal verstopt",
aldus de simpele redenering van Takens.

Toch blijft Accell op zijn hoede. "Een aantal jaar geleden had het
bedrijf te lijden onder de hogere inkoopprijzen van grondstoffen. Dit konden
we moeilijk doorberekenen aan de klant", zegt Takens. "Nu hebben
we elk jaar een nieuwe collectie fietsen met telkens nieuwe prijzen."

Accell richt zijn pijlen voorlopig op West-Europa, daar waar de mobiliteit
zich het best ontwikkelt. Het fietsenplan van Parijs is daar een goed
voorbeeld van. De activiteiten in Frankrijk dragen voor 9 procent bij aan de
omzet van Accell.

De Verenigde Staten zijn voor Accell van veel kleiner belang. Zelfs de
verschrompeling van de Amerikaanse auto-industrie heeft geen enkele invloed
op de fietsenverkoop van Accell in de USA. "We zijn in de VS
voornamelijk aanwezig voor de sportieve fietser, zoals de BMX-er en
mountainbiker. Amerika is geen fietsland. Degenen die wel recreatief
fietsen, zijn meestal te vinden op uitgestrekte plattelandsgebieden."

Vooralsnog is het Nederland dat met zijn mobiliteit voorop loopt. "Doordat
hier zoveel gefietst wordt, is dit tevens een goede vervangingsmarkt."

Wat Takens betreft is Nederland voorlopig niet uitgefietst. Het
fileprobleem is namelijk nog steeds niet opgelost en de vergrijzing blijft
voorlopig wel op een hoog niveau. De bestuursvoorzitter, die al bijna tien
jaar bij de fietsfabrikant zit, is zelf ook nog niet klaar. "We willen
blijven groeien, zowel autonoom als via overnames. Pas over tien jaar ga ik
met pensioen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl