• Klanten van ABN AMRO die recht hebben op compensatie over teveel betaalde rente hoeven daarbovenop niet ook nog eens rente op rente vergoed te krijgen.
  • In de kwestie gaat het om klanten die een doorlopende lening hadden met een variabele rente, daarbij volgde de bank niet genoeg de marktrente.
  • Andere banken hebben in soortgelijke gevallen die rente wel vergoed in hun compensatieregeling.
  • Lees ook: Minister Kaag wil kijken naar afbouwen van staatsbelang in ABN AMRO.

Klanten van ABN AMRO die compensatie kunnen verwachten voor teveel betaalde rente op hun lening hoeven daarover geen rente op rente vergoed te krijgen. Dat heeft de Geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid bepaald.

De bank hoeft dus niet nog eens extra vergoedingen uit te betalen aan gedupeerde klanten. Volgens het Kifid gaat het bij de compensatieregeling om een onverschuldigde betaling en hoeft daar, anders dan bij een schadevergoeding, geen rente op rente over te worden betaald.

In de kwestie gaat het om klanten die een doorlopende lening hadden met een variabele rente. ABN AMRO volgde, net als andere banken zoals ING en Rabobank, met zijn rentes niet genoeg de marktrente.

Kifid oordeelde dat klanten dat wel mochten verwachten, tenzij de bank nadrukkelijk anders had vermeld. De vergoeding kan zomaar honderden euro’s per klant betekenen.

ABN AMRO heeft al extra geld uitgetrokken voor compensatie

Stichting Geldbelangen snapt niet dat ABN AMRO rente op rente niet hoeft te vergoeden. "Kifid is hier puur met juridische oogkleppen op bezig geweest om de bank de hand boven het hoofd te houden", zegt voorzitter Rob Goedhart van de claimstichting in een toelichting. Andere banken hebben in soortgelijke gevallen die rente wel vergoed in hun compensatieregeling.

Volgens Goedhart kan de uitspraak ook gevolgen hebben voor de compensatieregelingen van andere banken. Geldbelangen wil daarom in beroep gaan bij Kifid. Dat is eigenlijk alleen mogelijk als de klacht gaat over 25.000 euro of meer, maar volgens Goedhart gaat het hier om een uitzonderlijke situatie.

Eerder deze maand werd bekend dat ABN AMRO 90 miljoen euro extra heeft uitgetrokken voor het compenseren van klanten. De bank vergoedde eerder kosten vanaf 2008, maar nu vanaf 2001. Er waren al zo'n 200.000 klanten die een vergoeding konden verwachten. Dat worden er zo'n 30 procent meer.

LEES OOK: ABN AMRO compenseert klanten die te hoge rente betaalden met €90 miljoen extra.