Eigen onderzoek naar onregelmatigheden bij het kantoor van ABN Amro in Dubai heeft geleid tot het beëindigen van de relatie met een aantal klanten.
Dat maakte ABN Amro maandag bekend.
De affaire rond het kantoor in Dubai speelde eerder dit jaar een rol bij de vraag of staatsbank ABN Amro zijn interne controlesystemen op orde heeft, in de aanloop naar de beursgang. Die staat inmiddels voor eind dit jaar of begin 2016 gepland.
Bij het private banking-kantoor voor vermogende klanten in Dubai heeft ABN Amro geconstateerd dat één medewerker een bedrag van minder dan 100 duizend dollar heeft ontvangen en dat bedrag vervolgens via zijn privé-rekening heeft overgemaakt aan een derde partij. Dit was tegen de gedragsregels in.
Volgens ABN Amro zijn er geen gelden van klanten of derden verduisterd en heeft de bank zelf geen schade geleden. De medewerker is na het bekend worden van de onregelmatigheden ontslagen.
Klanten in Dubai aan de kant gezet
Intussen is 60 procent van in totaal 1.100 klantendossiers in Dubai opnieuw bekeken. "Dit heeft geleid tot de beëindiging van de relatie met klanten, die niet blijken te voldoen aan de hoge standaarden die ABN AMRO wereldwijd voor klantacceptatie en – transacties hanteert", aldus de bank.
Ook heeft ABN AMRO maatregelen getroffen om de internationale controles aan te scherpen. Onderzoeken van toezichthouders DNB en de toezichthouder in Dubai lopen nog.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl