Volgens een woordvoerster van de bank was het probleem na ongeveer een half
uur grotendeels opgelost. "De systemen komen weer in de lucht. We doen ons
uiterste best om de systemen weer helemaal beschikbaar te krijgen. Klanten
kunnen nog wel hinder ondervinden met inloggen."

ABN Amro twitterde getroffen te zijn door een zogeheten DDoS-aanval. Daarbij
wordt een grote hoeveelheid dataverkeer naar servers gestuurd, waardoor die
tijdelijk onbereikbaar worden. Hoe lang de storing gaat duren is nog
onbekend.

Nederlandse banken en het betalingssysteem iDeal zijn de afgelopen weken
herhaaldelijk het slachtoffer geworden van cyberaanvallen, waardoor
verschillende onlinebanksystemen soms niet beschikbaar zijn. In het hele
Nederlandse bankenlandschap is nu volgens De Nederlandsche Bank een
verhoogde waakzaamheid van kracht.

Ook de website van de NS was het doelwit van een cyberaanval.

‘Storingen zijn overmacht’

Boele Staal, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken,
benadrukte maandag dat banken er echt álles aan doen om problemen te
voorkomen. De schade die ondernemers oplopen door de storingen bij de
banken, is volgens hem evenwel niet in te schatten. Compensatie is ook niet
aan de orde, want de storingen zijn overmacht, aldus Staal.

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) zei daarom vorige week
dat mensen ervoor moeten zorgen dat ze thuis en onderweg voldoende contant
geld bij zich hebben.

Detailhandel Nederland vindt dat nog moet blijken of sprake is van overmacht.
Volgens de belangenorganisatie liet bij de storingen onder meer de
communicatie van de banken te wensen over. "Goede nood- en
communicatieprotocollen zijn nodig en alternatieven in de vorm van
backupsystemen", aldus een woordvoerder. Volgens hem gaat het er niet
alleen om om verstoringen te voorkomen, maar ook de schade te beperken bij
storingen.

Daders onbekend

Het is nog steeds volstrekt onduidelijk wie er achter de aanvallen zitten. "Er
zijn veel gissingen", beaamde Staal, die nog eens benadrukte dat er
geen sprake van "hacking" was.

Wat wel opvalt is dat er na zo'n aanval meer pogingen tot phishing worden
gedaan, maar het is niet duidelijk wie dit doen: de veroorzakers van de
overlast of de mensen die van alle verwarring willen profiteren. Phishing is
het ontfutselen van wachtwoorden en inlognamen van rekeninghouders.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl