ING werd in het openbaar aan de schandaal genageld toen de bank bekendmaakte gegevens van banktransacties te willen gebruiken om klanten aanbiedingen te sturen. ING trok het plan schielijk in. ABN Amro blijkt het ondertussen gewoon te doen zo schrijft De Correspondent.
De wereld was te klein toen ING aangaf dat het informatie die het bezit over af- en bijschrijvingen wilde gaan gebruiken om klanten aanbiedingen van andere bedrijven op maat te bieden. Na golven van protest trok de bank snel het plan in.
Andere banken, zo ook ABN Amro, waren er als de kippen bij om te melden dat zij het in elk geval (nog) niet deden.
Liegt ABN Amro?
ABN Amro blijkt echter niet geheel de waarheid te hebben gesproken, zo valt op te maken uit dit artikel van De Correspondent.
Een lezer van het digitale magazine kreeg een brief van ABN Amro waarin hij werd uitgenodigd om naar de ABN Amro Experience Store in het Prénatal-warenhuis in Amersfoort te komen. Als hij daar een kinderspaarrekening zou openen bij de bank, maakte hij bovendien kans een tegoedbon van de babywinkel én maakte hij kans op een buggy.
De lezer, Maarten Remmers, vroeg zich af hoe de bank wist dat hij vader was geworden en belde de bank. Eerst zei de bank dat het was omdat iemand de 'Blije Doos' had aangevraagd, een soort pretpakket dat veel ouders krijgen waarna ze maandenlang worden gebombardeerd met reclame. Maar bij het bedrijf achter de Blije Doos wisten ze van niets.
Kinderbijslag
Na een tweede telefoontje naar de bank kwam het hoge woord eruit: ABN Amro had de kinderbijslag binnen zien komen op de rekening van Remmers.
Volgens de bank mag het wat ze doen, want ze boden geen product van derden aan, stellen ze in een reactie aan De Correspondent. Ze boden een eigen kinderspaarrekening aan en een bank mag volgens de code banken klanten eigen financiële producten aanbieden op basis van klantgegevens.
Volgens deskundigen opereert de bank echter op het randje, of er zelfs iets overheen, omdat ze via het financiële product de klant via een achterdeurtje toch de Prénatal binnenloodsen.
Lees ook
'Creatief met klantgegevens? ING verdient pluim voor ondernemerschap'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl