Na jaren van recessie profiteert de Japanse kunsthandel van de economische groei.

In de jaren tachtig zorgden Japanse verzamelaars voor sidderingen in Westerse veilingzalen. Agressief kochten Japanners kunst op, met recordprijzen tot gevolg.

Met economische crisis in de jaren negentig werd het stil in de Japanse kunstwereld. Prijzen daalden met wel 90 procent. De afgelopen jaren werd de kunstmarkt gedomineerd door Chinese kopers én kunstenaars.

Lage yen trekt buitenlandse verzamelaars

Maar Abenomics, het stimuleringsbeleid van de Japanse premier Shinzo Abe, lijkt ook voor de Japanse kunst zijn vruchten af te werpen, schrijft persbureau Reuters. Aandelenkoersen staan hoog en de yen staat laag: een goed klimaat voor kunstverkopen.

“Abenomics heeft een positief effect voor de kunstmarkt, verbazingwekkend genoeg vooral aan de aanbodkant, door de zachte yen”, zegt Yasuaki Ishizaka, directeur van Sotheby’s Japan. Door de zachte yen is het aantrekkelijk voor Japanse verzamelaars om hun kunst te verkopen aan buitenlandse collectioneurs.

Avantgardistisch

De omzet in de Japanse kunsthandel was vorig jaar 54 miljoen dollar; alleen al in de eerste helft van dit jaar is dat 30,7 miljoen.

Vooral abstracte kunst van de naoorlogse avantgardistische groep Gutai mag zich verheugen in belangstelling van westerse verzamelaars. In juni werd een werk van Gutai-lid Kazuo Shiraga verkocht voor 3,9 miljoen euro. Ook de binnenlandse markt trekt aan, zeggen veilinghuizen.

China voert de boventoon

Maar Japan stond vorig jaar op een magere elfde plaats qua veilingomzet. Die 54 miljoen valt in het niet bij de 4,2 miljard dollar omzet van de kunsthandel in China, en 4 miljard in de Verenigde Staten.

"We zien wel de invloed van het economisch herstel, maar het is niet zo dat de prijzen voor alle stijgen", legt Rie Nakayama, woordvoerder van het veilinghuis iArt uit. "Het blijft beperkt tot specifieke kunstenaars en specifieke werken."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl