De grootste bierbrouwer ter wereld wordt nog groter. De belangrijkste aandeelhouders van de mondiale nummer twee, Grolsch-eigenaar SABMiller, zijn akkoord met het overnamebod van  Anheuser-Busch InBev. Wat betekent dit voor Heineken?

De overnamestrijd rond het van origine Zuid-Afrikaanse SABMiller is beslecht. AB InBev, bekend van merken Budweiser, Stella Artois, Jupiler en het Nederlandse Hertog Jan, biedt omgerekend 59 euro per aandeel voor het moederbedrijf van Grolsch. Daarmee wordt SABMiller gewaardeerd op ruim 95 miljard euro.

De fusie van AB InBev en SABMiller levert veruit de grootste bierbrouwer ter wereld op. Qua biervolume is het fusiebedrijf dominant. AB InBev en SABMiller verkochten vorig jaar samen bijna 600 miljoen hectoliter bier, flink meer dan de huidige nummer drie Heineken, die op 181 miljoen hectoliter zat.

Hoe dominant het nieuwe fusieconcern precies is, wordt duidelijk met een blik op de wereldkaart. AB InBev en SABMiller samen zijn marktleider in bijna alle landen in Noord- en Zuid-Amerika en grote delen van Afrika. Ook heeft de bierbrouwer een sterke positie in China, qua bierconsumptie veruit de grootste markt ter wereld.

Het is onwaarschijnlijk dat mededingsautoriteiten zonder slag of stoot akkoord gaan met een overname. AB InBev en SABMiller zullen waarschijnlijk onderdelen af moeten stoten om goedkeuring te krijgen. Heineken komt dan mogelijk in beeld als overnamekandidaat van losse merken.

Heineken focust op Azië

De vraag is dan of dat merken zijn die in de strategie van Heineken passen. De grootste overlap hebben AB InBev en SABMiller in de Verenigde Staten, waar ze gezamenlijk 70 procent van de markt in handen hebben. De Amerikaanse biermarkt is echter moeilijk en staat al jaren stil.

Heineken focust zich juist op Azië, waar de bierverkopen volgens analisten jaarlijks met zo'n 4 procent zullen groeien door de toenemende middenklasse. Drie jaar geleden nam Heineken al Asia Pacific Breweries over, de brouwer van het in Azië populaire Tiger-bier. Vorige week verstevigde Heineken zijn positie in onder meer Maleisië door een deal van bijna 700 miljoen euro met het Britse drankconcern Diageo.

AB InBev en SABMiller hebben echter ook een gezamenlijk marktaandeel van 40 procent in China. Als het fusiebedrijf daar onderdelen moet afstoten, zal Heineken vooraan in de rij staan. Zeker omdat het de Amsterdamse brouwer in het verleden niet lukte om voet aan de grond te krijgen op de versnipperde Chinese biermarkt.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl