- Het aantal vluchten op Schiphol mag toch al wel omlaag, zo heeft het gerechtshof van Amsterdam vrijdag in hoger beroep beslist.
- Luchtvaartmaatschappijen waren het niet met dit plan eens en wonnen hier eerder een kort geding over.
- Volgens het gerechtshof heeft de Staat wel degelijk de goede stappen doorlopen om het aantal vluchten al in het vliegseizoen 2023/2024 omlaag te brengen.
- Lees ook: Actiegroep opnieuw in de aanval tegen Schiphol: verzoek tot optreden tegen hoge aantal vluchten
Het aantal vluchten op Schiphol mag toch al wel omlaag, zo heeft de rechter geoordeeld in hoger beroep. Volgens het gerechtshof van Amsterdam heeft de Staat de goede stappen doorlopen om het aantal vluchten voor het vliegseizoen 2023/2024 omlaag te brengen van 500.000 naar 460.000.
Luchtvaartmaatschappijen waren het niet met dit plan eens en wonnen hier eerder een kort geding over. De Staat ging in hoger beroep.
In het kort geding had de rechter in april geoordeeld dat de Staat Europese regels had moeten volgen om de krimp door te voeren. Die stellen dat eerst een doel moet worden geformuleerd voor het terugdringen van de geluidshinder van Schiphol, waar dan eerst nog andere maatregelen uit moeten volgen.
Staat krijgt in tweede instantie gelijk van rechter: krimp aantal vluchten op Schiphol mag doorgaan
Het gerechtshof gaat hier niet in mee. Het is van mening dat het hier om een tijdelijke maatregel gaat die de Staat op deze manier wel kan invoeren zonder dat die Europese regels van belang zijn.
Ook gaat de rechter nu mee in het verweer van de Staat dat er een gedoogsituatie was voor het hogere aantal vluchten, want eigenlijk zijn er maar 400.000 vluchten per jaar toegestaan.
Het hof zegt dat de luchtvaartmaatschappijen er "geen recht op hebben dat de illegale situatie die de Staat gedoogde onveranderd in stand blijft". "Ook oordeelt het hof dat de voorgenomen maatregelen niet evident in strijd zijn met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur."
De Staat wil vanaf het vliegseizoen 2024/2025 terug naar 440.000 vluchten en is daar al een procedure voor begonnen. Schiphol zag de eerste verlaging van het aantal vluchten van het komende vliegseizoen als een noodzakelijke tussenstap.
Luchtvaartbedrijven vragen zich af of krimp haalbaar is in seizoen 2023/2024
De in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen vragen zich af of het terugbrengen van het aantal vluchten op Schiphol voor het komende vliegseizoen nog haalbaar is.
De maatschappijen hebben hun planning volgens branchevereniging BARIN allang gemaakt en kunnen daar moeilijk op zo'n korte termijn nog in snijden, zo laat voorzitter Marnix Fruitema weten in een reactie op het verliezen van het hoger beroep tegen de Staat.
Verder is de belangenbehartiger bang voor vergeldingsmaatregelen vanuit andere landen. Fruitema denkt dat andere overheden met beperkingen voor vanuit Nederland vliegende maatschappijen kunnen komen, nu de Nederlandse overheid ook minder vliegtuigen laat landen. Het voornemen is om het komende vliegseizoen maximaal 460.000 in plaats van 500.000 vluchten via Schiphol te laten gaan.
BARIN baalt er nog altijd van dat de overheid de krimp van bovenaf oplegt zonder daarover echt in gesprek te gaan met de maatschappijen. Fruitema hoopt dat dit verandert en dat er misschien toch nog een middenweg mogelijk is. "BARIN roept op tot een constructieve dialoog met alle partijen om in gezamenlijkheid tot een gezonde en duurzame toekomst van de luchtvaart te komen", klinkt het.
Schiphol laat weten zich in de uitkomst van de zaak te kunnen vinden. De luchthaven verwacht nu dat de Staat binnen twee maanden verdere duidelijkheid geeft over het aantal vluchten. Schiphol heeft die informatie nodig voor verdere stappen die nog genomen moeten worden.
Uiteindelijk moet het dan mogelijk zijn dat de voorgenomen beperking van het aantal vluchten volgend jaar zomerperiode een feit is. Voor de komende winter gaat dit niet meer lukken.
Schiphol dringt er daarnaast al langer op aan dat er een nieuw luchthavenverkeersbesluit komt "met duidelijke en handhaafbare milieugrenzen". "Want het allerbelangrijkste voor ons is dat Schiphol stiller, schoner en beter wordt. Daartoe zijn we zeer gemotiveerd en we werken daar elke dag aan", zegt een woordvoerder. "Eerder dit jaar hebben we vergaande plannen bekendgemaakt, met onder meer een nachtsluiting, het weren van privéjets en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen. We gaan door met deze plannen."