Via bol.com worden op dit moment meer artikelen verkocht van kleine of middelgrote retailers, dan van bol.com zelf. Een omslag. In 2019 lag dit aandeel nog onder de 50 procent. Inmiddels is dit aandeel in Nederland gegroeid naar ruim 55 procent en in België naar 60 procent.
Deze veranderingen bevestigen de transitie van bol.com als winkel naar platform. Dit blijkt uit PlatformMonitor Q4, de nieuwe marktmonitor die het bedrijf ieder kwartaal deelt. De monitor geeft ondernemers inzicht in wat klanten het meeste kopen, waar ze het meest naar zoeken én waar veel vraag naar is, maar wat tot op heden nog niet wordt gevonden op het winkelplatform. De zogenaamde ‘whitespots’. Kortom: daar liggen je kansen als ondernemer. Download hem hier.
Bol.com telt inmiddels meer dan 11 miljoen klanten, wat in praktijk neerkomt op 2,5 miljoen winkelbezoeken per maand en tienduizenden zoekopdrachten per dag.
Dit zijn de meest verkochte artikelen via bol.com
Zowel in België als in Nederland zijn in het derde en vierde kwartaal dezelfde artikelen populair als voorgaande jaren. Boeken, batterijen en telefoonhoesjes staan zoals gewoonlijk in de top tien meest verkochte artikelen.
Maar ook de mondmaskers blijven logischerwijs populair en staan in de tweede helft van 2020 op nummer een. Verder vind je in de lijst veel seizoensgebonden artikelen, zoals sokken, lichtbronnen, kaarsen en kerstboomverlichting.
60 procent meer ondernemers op bol.com
Het rapport laat zien dat er een flinke stijging gaande is onder het aantal retailers dat besluit via het bol.com platform te verkopen. Zo waren er in december 2019 in totaal 26.000 verkooppartners uit België en Nederland actief op bol.com tegenover 42.000 verkopers in 2020. Een stijging van maar liefst 60 procent. In het vierde kwartaal is de stijging in het aantal partners met name terug te vinden onder de Belgische ondernemers. Het aantal Nederlandse partners is de afgelopen maanden stabiel gebleven en groeit gestaag door.
Gratis webinar: Starten met verkopen via bol.com
Overweeg je zelf ook artikelen te gaan verkopen via bol.com? En vraag je je af of dit (extra) verkoopkanaal ook voor jou interessant is? Neem dan deel aan de gratis online sessie van het platform op 2 februari, van 10:00 tot 10:45 uur.
Hierin kom je alles te weten over de laatste ontwikkelingen en wordt uitgelegd hoe een samenwerking met bol.com in z’n werk gaat. Uiteraard is er ook voldoende ruimte om vragen te stellen. Meld je hier aan voor het gratis webinar.