Dat is weer een klap voor de geloofwaardigheid van Facebook, die na de
beursgang in mei al veel kritiek over zich heen heeft gehad over de
effectiviteit van de advertenties.
Account voor je huisdier
Als er minder echte gebruikers zijn van het sociale netwerk, kunnen
adverteerders minder mensen bereiken via het platform. En dat terwijl het
overgrote deel van de omzet van Facebook bestaat uit advertentie-inkomsten.
Onder valse gebruikers rekent Facebook dubbele accounts, maar ook accounts die
voor een ongeldig doel zijn aangemaakt (zoals voor een huisdier) en
spammers.
Strengere controle
In maart schatte Facebook het aantal valse accounts nog op 5 tot 6 procent van
het totale aantal gebruikers, wat neerkwam op grofweg 40 tot 50 miljoen
gebruikers. Maar dat getal is bijgesteld naar 8,7 procent, wat met het
huidige aantal gebruikers neerkomt op 83,09 miljoen accounts.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers die de de Securities and Exchange Commission,
die toeziet op beursgenoteerde bedrijven, publiceerde op basis van door
Facebook gedeelde gegevens.
De stijging betekent niet dat er een aanzienlijke hoeveelheid nep-accounts bij
zijn gekomen sinds maart. Facebook is strenger gaan controleren op
nep-accounts, waardoor er meer valse gebruikers boven water zijn gekomen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl