Google heeft te maken met toenemende concurrentie op de advertentiemarkt. Deze komt, hoe kan het ook anders, vanwege ontwikkelingen rond artificial intelligence (AI).

Prognoses van onderzoeksbureau eMarketer wijzen erop dat het aandeel van Google op de Amerikaanse advertentiemarkt voor zoekmachines in 2025 voor het eerst in een decennium onder de 50 procent kan uitkomen.

Dat de jarenlange dominantie van Google onder druk staat, blijkt ook uit een recent onderzoek van analisten van Bernstein Research onder jongere generaties zoals Gen Z en Gen Alpha. Zij zouden ‘Google’ niet meer als werkwoord gebruiken, maar het simpelweg hebben over ‘zoeken’ op het internet.

Deze veranderingen hebben mede te maken met de opkomst van AI-tools zoals ChatGPT en Perplexity AI. Beide gebruiken AI-modellen (large language models) die getraind zijn op gigantische hoeveelheden data om antwoord te geven op vragen van gebruikers.

AI niet alleen een gevaar, maar ook een kans voor Google

Google speelt ook zelf in op de nieuwe trend en lanceerde daarvoor zijn eigen AI-tool Gemini. Deze werd al snel geïntegreerd bij de zoekmachine en geeft nu bij bepaalde vragen antwoord op zoekopdrachten die zijn ingetikt. Sinds de introductie heeft Google de zoekmachine met nog meer functionaliteiten op basis van generatieve AI uitgebreid.

Google zet AI ook in om de prestaties van advertenties bij de zoekresultaten te verbeteren. Een voorbeeld hiervan toonde het bedrijf eerder deze maand: er werd een advertentie voor wasmiddel weergegeven tussen de zoekresultaten bij de vraag "hoe haal ik grasvlekken uit jeans?".

"We verwachten dat we geld kunnen verdienen met deze aanpak", vertelde topmanager Brendon Kraham die verantwoordelijk is voor de advertentietak van de zoekmachine, tegenover The Wall Street Journal. "We hebben al eerder te maken gehad met dit soort veranderingen."

Google nog steeds dominant als zoekmachine

Google is nog steeds veruit de meest gebruikte zoekmachine, maar de concurrentie begint aan het marktaandeel van Google te knabbelen.

Zo zat Perplexity AI, een zoekmachine die antwoorden verrijkt met AI, naar eigen zeggen afgelopen maand op 340 miljoen zoekopdrachten. Perplexity heeft enkele grote bedrijven overgehaald om te adverteren op het platform, bevestigde chief business officer Dmitry Shevelenko tegenover The Wall Street Journal.

Perplexity is op dit moment zo'n 1 miljard dollar waard en heeft Jeff Bezos en AI-chipmaker Nvidia als investeerders. Tegelijk is het bedrijf ook in opspraak gekomen, omdat het opzettelijk auteursrechten zou schenden. Zakenblad Forbes beschuldigde de startup in juni van het stelen van zijn content, zonder enige vorm van verwijzing.

Perplexity vliegt het zoeken op het internet heel anders aan dan Google. In plaats van simpelweg een antwoord geven, komt het met een uitgebreide uitleg. Vervolgens stelt de AI-tool vragen om de gebruiker naar andere informatie te kunnen doorverwijzen. Op dat punt ziet Perplexity ook commerciële mogelijkheden.

Perplexity wil adverteerders de mogelijkheid geven om reclames te plaatsen bij de vervolgvragen. Adverteerders zouden dan kunnen bedingen dat de manier waarop de vervolgvragen worden beantwoord hun merk in een gunstig daglicht stelt.

“Wat we mogelijk maken, is de kans voor een merk om iemand aan te zetten of te inspireren om een vraag over het merk te stellen,” zei Shevelenko.

LEES OOK: Het lijkt erop dat Sam Altman gouden bergen gaat verdienen met OpenAI: mogelijk $10,5 miljard