,,Het was een normale vlucht. Niets gemerkt, zelfs geen frietlucht geroken”, aldus een van de passagier. KLM maakt in september meer dan 200 vluchten op biobrandstof richting Parijs. En als het aan de kersverse directeur Camiel Eurlings ligt, worden dat er in de toekomst alleen maar meer.

Volgens het bedrijf achter de biokerosine, SkyNRG, waar KLM voor 30 procent in zit, hebben zich ook al andere luchtvaartmaatschappijen gemeld die interesse hebben. Aan de eerste commerciële vlucht op biokerosine ging jaren van testen vooraf. De Inspectie Verkeer en Waterstaat gaf KLM toestemming om de vlucht uit te voeren.

Grote kansen

Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur & Milieu) ziet grote kansen voor de biobrandstof. Uiteraard is de CO2-uitstoot kleiner, maar bovendien kan door het hergebruik van frituurvet de Nederlandse afvalberg een stukje kleiner gemaakt worden. ,,Het mes snijdt aan twee kanten”, aldus Atsma.

Hij wil consumenten en bedrijven ervan doordringen dat uit afval energie gewonnen kan worden. In plaats van frituurvet door de gootsteen en in de kliko te gooien, moeten mensen beseffen dat het vet waarde heeft, aldus Atsma.

Eurlings is als een van de vier KLM-directeuren verantwoordelijk voor de vrachtdivisie en houdt zich daarnaast bezig met duurzame ontwikkelingen. Aan kerosine gemaakt van frituurvet zit volgens de oud-minister van Verkeer letterlijk en figuurlijk geen luchtje. De basis van de grondstof is afval en gaat in tegenstelling tot bijvoorbeeld palmolie of sojaolie niet ten koste van natuurgebieden of voedselvoorziening.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl