De totale omzet van huismerken steeg vorig jaar met 4,6 procent, waar de top
100 A-merken slechts een groei van 1,6 procent noteerden. Dat blijkt uit een
rapport van marktonderzoeker SymphonyIRI, waar de NOS
over schrijft.
Over een periode van tien jaar is het verschil zelfs nog groter. Sinds 2003
namen de verkopen van huismerken toe met 7 procent tegenover 1 procent voor
A-merken.
Economische crisis
Ronald Laureijsen van SymphonyIRI wijst de crisis aan als schuldige voor de
mindere verkopen van A-merken. Ook meent hij dat consumenten de hand op de
knip houden. "Ze zijn gewoon kritischer. En ze gooien minder weg,
waardoor ze ook minder hoeven kopen", zegt Laureijsen tegen de NOS.
De besparingsdrift is terug te zien in het consumentenvertrouwen, dat al
anderhalf jaar op een laag niveau staat, aldus het Centraal Bureau voor de
Statistiek. In januari klom
de index iets op tot min 35, maar dat is nog steeds 28 punten onder het
niveau van januari 2011.
Inzetten van eigen huismerken
De keuze voor goedkopere producten is logisch in slechte tijden. Maar ook de
supermarkten zelf dragen bij aan het succes van de huismerken. Zo zet Albert
Heijn herkenbare eigen lijnen in zoals ‘Excellent’ en het bio-assortiment
‘Puur en Eerlijk’.
Daarnaast kopieert de grootgrutter uit Zaandam vlijtig de verpakkingen van
A-merken. Uit een steekproef
van Z24 vorig jaar bleek dat de kameleontische huismerklijn stevig wordt
ingezet om prijsdruk te zetten op A-merken. Z24 kocht negentien producten
van Albert Heijn die als twee druppels water op het A-merk lijken en
berekende dat de huismerkproducten gemiddeld 15 procent goedkoper zijn.
Best verkopende merk is Campina
Campina is wederom het best verkopende A-merk van Nederland met een omzet van
net geen 400 miljoen euro in 2012, volgens de lijst van SymphonyIRI. Het is
het elfde jaar op rij dat de zuivelfabrikant de lijst van SymphonyIRI
aanvoert. Op de tweede en derde plek volgen Marlboro (379,5 miljoen euro) en
Douwe Egberts (347,1 miljoen euro).
Coca Cola, Heineken, Unox, Dr. Oetker, Friesche Vlag, Pall Mall en Becel maken
de top 10 compleet. Dezelfde merken vormden ook de top 10 in 2011; enkele
hebben alleen stuivertje gewisseld.
Volgens de onderzoekers was 2012 een goed jaar voor diepvriesvoeding. Niet
alleen steeg Dr. Oetker, bekend van onder meer diepvriespizza's, een plekje
in de top 10, ook producenten van diepvriessnacks en ijsjes gooiden hoge
ogen. Dat komt vooral door respectievelijk een zomer met veel sport op tv en
het goede weer in de tweede helft van de zomer.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl