- A-merken op de markt voor dagelijkse consumentenproducten hebben massaal de prijzen verhoogd in reactie op kostenstijgingen.
- Er zijn echter steeds meer tekenen dat die strategie om winstmarges te beschermen nog maar beperkt houdbaar is.
- De druk op de koopkracht van consumenten begint zo groot te worden, dat verkoopvolumes onder druk komen.
- Lees ook: Variabele energieprijzen verder omlaag in maart: dit betaal je als nieuwe klant voor gas en stroom bij 27 energieleveranciers
A-merken op de markt van dagelijkse consumentenproducten hebben het afgelopen jaar massaal prijzen verhoogd, in reactie op gestegen grondstofkosten. Bedrijven die hogere kosten relatief makkelijk kunnen doorberekenen, proberen op die manier hun winstmarges op peil te houden. Maar dat blijkt steeds lastiger te worden.
Uit de jaarcijfers over 2022 die grote bedrijven als Heineken en Unilever afgelopen maand presenteerden, bleek dat prijsverhogingen per saldo nog steeds gepaard gingen met een stijging van de omzet, omdat de verkochte aantallen producten niet daalden, of slechts beperkt zakten.
Unilever, bekend van onder meer De Vegetarische Slager, Axe en Dove, verhoogde de prijzen in Europa vorig jaar met 8,3 procent. Daarbij daalde de hoeveelheid verkochte producten met bijna 4 procent. Per saldo leverde dit nog wel meer omzet op.
Consumenten voelen door de hoge inflatie echter steeds meer druk op de koopkracht en dat leidt inmiddels ook tot substantieel lagere aankopen.
Neem het merk Brabantia, bekend van onder andere prullenbakken, keukengerei en broodtrommels. Dit bedrijf meldde donderdag dat de inkomsten over 2022 licht zijn gedaald. De omzet ging met ongeveer 4 procent omlaag tot 162 miljoen euro.
De omzetdaling als gevolg van lagere verkoopvolumes kon niet voorkomen worden met prijsverhogingen van 10 tot 20 procent. Daarbij is er ook druk op de winst ontstaan. "De kosten zijn veel harder gestegen dan wij onze prijzen konden verhogen, met 30 tot 35 procent. De kosten van grondstoffen, energie, personeel en transport zijn allemaal enorm gestegen in het afgelopen jaar", zegt directeur Tijn van Elderen de vierde generatie van het Brabantse familiebedrijf, tegen persbureau ANP.
De producten van Reckitt Benckiser (onder meer Durex, Strepsils en Dettol) zijn vaak goed bestand tegen prijsstijgingen. Desondanks meldde het Britse bedrijf deze week een verkoopdaling van 5,8 procent. Dat komt mogelijk onder meer door een prijsverhoging in het vierde kwartaal van gemiddeld 12 procent. "Europeanen staan onder druk", stelde topman van Reckitt Benckiser Nicandro Durante.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde donderdag dat het tempo waarin de prijzen in Nederland stijgen in februari is toegenomen ten opzichte van een maand eerder. Veel boodschappen werden vorige maand weer duurder. Nederland is niet het enige land waar de inflatie weer is toegenomen. Eerder deze week bleek al dat ook de Duitsers, Fransen en Spanjaarden in februari weer meer geld kwijt waren aan levensonderhoud.