Voor El Al Cargo wordt Schiphol naar eigen zeggen te duur. Daarom is het
bedrijf van plan de vierhonderd vluchten per jaar van Amsterdam naar Luik te
verhuizen. "We willen rendabeler werken door de vrachtoperatie op zowel
Luxemburg als Amsterdam volledig te schrappen en op Luik af te stemmen",
aldus El Al-zegsman Ocky Wiemeijer.
El Al vliegt namelijk met verouderde lawaaiproducerende toestellen. Terwijl
Schiphol probeert met een ontmoedigingsbeleid geluidsoverlast tegen te gaan.
"We hebben het basistarief voor de vluchten van El Al in eerste
instantie met 30% en later zelfs met 40% verhoogd, om de maatschappij
duidelijk te maken dat sprake is van een grote geluidsproductie. De
maatschappij vliegt met de meest lawaaierige toestellen. De verhoging moet
gezien worden als een ontmoedigingsbeleid. Op de luchthaven van Luik is geen
strikt geluidsbeleid, de nachtvluchten van El Al op Schiphol zijn daarom al
eerder naar Luik verhuisd", aldus Schiphol-woordvoerder Mirjam
Snoerwang.
Het vertrek van El Al Cargo is niet alleen uit relationeel oogpunt pijnlijk
voor Schiphol, ook financieel laat de luchtvaartmaatschappij een flink gat
achter.
Om wat voor bedragen het gaat wil Schiphol niet zeggen. Wel meldt de
luchthaven uit te kijken naar een vervanger van de nu nog zesde grootste
vrachtvervoerder. Binnen nu en twee weken zal El Al, volgens Wiemeijer, een
definitief besluit nemen over de vrachtvluchten vanaf Schiphol. De
Amsterdamse luchthaven heeft namelijk nog niets officieel van El Al gehoord.
El Al kan op elk moment bepalen dat zij haar vrachtactiviteiten op
Schiphol beëindigt. Hierover zijn geen contractuele afspraken gemaakt, laat
Snoerwang van Schiphol weten. Er wordt zelfs gesproken van een verhuizing al
in september of oktober.
De personeelfunctionaris van Aero Groundservices (AG), de afhandelaar van El
Al op Schiphol, laat weten dat met het vertrek van El Al Cargo naar Luik een
aantal banen op de tocht komt te staan.
"Wij wisten al dat El Al zijn vrachtvluchten zou verplaatsen naar Luik.
Een deel van het personeel dat voor El Al op Schiphol werkt, verhuist gewoon
mee naar België. Voor de overige werknemers moeten wij een oplossing vinden",
aldus de personeelsfunctionaris van AG.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl