Dat gaf commercieel directeur Maarten Spaargaren van de NS maandag 13 december
aan, tegenover Het
Financieele Dagblad.

De snelle Fyra-verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam heeft de afgelopen
maanden flink meer reizigers getrokken. Inmiddels reizen zo’n 100 duizend
mensen per maand met Fyra. Toch is dit bij lange na niet genoeg om de snelle
treinverbinding kostendekkend te maken.

Kosten concessie
Dit ligt vooral aan de kosten van de concessie voor de exploitatie van de
lijn. De NS heeft een voorziening getroffen voor verliezen op de Fyra-lijn
van 170 miljoen euro tot 2024.

De hogesnelheidsverbinding met Brussel en Parijs is voor de NS en diens
partners wel rendabel. De Thalys trekt 40 procent meer reizigers tussen
Amsterdam en Parijs, sinds de verbinding in Nederland en België over
vernieuwd spoor loopt. De kaartjes van de HSL werden flink duurder.

Lees ook:

Fyra-sneltrein niet erg populair

NS claimen 60 miljoen voor late levering trein

Omzet NS Highspeed gedaald

Snellere Thalys wordt flink duurder

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl