Je moet blind kunnen vertrouwen op condooms. Mede daarom zijn merken zo
belangrijk in de rubberbusiness. Trojan is het dominante merk in Amerika en
Durex dat in Europa.

Als het aan Safedom ligt, gaat dat veranderen. Met een revolutionaire nieuwe
condoom die zelfs virussen zou tegenhouden, willen de Chinezen de wereld
veroveren.

Het Chinese bedrijf begon in 2006 met de verkoop van condooms onder eigen
merknaam. Tot dan toe kenden de Chinezen alleen de van overheidswege
verstrekte condooms. Die zijn gratis. Desondanks lijkt Safedom een succes:
dit jaar verwacht het 1 miljard condooms te verkopen, goed voor een
marktaandeel van 8 procent, zo schrijft The
Economist
.

Naast technologie zetten de Chinezen een tweede troef in: ze concentreren zich
in hun marketing op vrouwen. Terwijl condooms normaalgesproken voor 50 tot
60 procent door mannen worden gekocht, is dat bij Safedom tachtig procent.
Hun condooms hebben dus geen namen als Magnum of Jissbon (Chinees voor James
Bond), zoals de concurrenten. Nee, Safedoms condooms luisteren naar namen
als ‘Elegante winter’ of ‘Mooi meisje.’

Maar een mooie naam is niet genoeg op de westerse condoommarkt. ‘Chinees’ en
‘betrouwbaar’ zijn nu nog geen logische koppelingen. Daarom zal Safedom
binnenkort een alliantie met een Europees merk bekendmaken, zo schrijft The
Economist. Doel is wel degelijk om Durex aan te vallen.

Wie durft?

Lees ook:

Viagra-condoom pas in 2012 op de markt

New York introduceert condoom-app

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl