Met ruim 6,2 miljoen unieke bezoekers per maand, is Marktplaats naar eigen
zeggen marktleider op het gebied van het online verkopen van artikelen. Maar
met bij auto’s concurrenten als AutoTrack en Autotrader op de hielen, moet
het verkoopplatform toepassingen blijven ontwikkelen om de rivalen voor te
blijven.
Bij de aanschaf van een tweedehands auto let de Nederlander vooral op
het kostenplaatje en minder op de kleur of het merk. Dat blijkt uit vorige
maand gehouden onderzoek van Marktplaats en Trendbox. Het leeuwendeel
van de ondervraagden bleek voornamelijk te letten op de APK-vervaldatum en
de verwachte kosten van onderhoud.
De aanschaf van een auto hakt er namelijk financieel best in. Dus wil iedereen
de beste koop voor de scherpste prijs. Nederlanders op zoek naar een andere
wagen doen dat massaal online. Oftewel: winkelen vanuit je luie stoel en met
verschillende vergelijkingsmogelijkheden. Ander voordeel van internet is dat
je geen hijgerige verkoper in je nekt hebt, terwijl de verkoopprijzen vaak
lager zijn dan direct bij een dealer.
Een groot nadeel daarentegen, is dat er weinig garanties worden
afgegeven. De geïnteresseerde moet vertrouwen op het woord van de verkoper.
Met de nieuwe functionaliteit stelt Marktplaats nu wel zekerheden te bieden
en zo de betrouwbaarheid van tweedehandse vierwielers op dit platform te
vergroten.
Belangrijk onderdeel is de vermelding van de Nationale Autopas. Hiermee kan
met zekerheid de kilometerstand vastgesteld worden. "Er zijn namelijk
altijd wel handige trucs om met apparaten de kilometerteller terug te
zetten", zegt Dick Gorris, channel manager van Marktplaats.
Stichting Nationale Auto Pas (NAP) is een samenwerking van
verschillende partijen, waaronder de ANWB, Bovag en RAI Vereniging. NAP
beheert een database met kilometertellers van 9,4 miljoen auto's, motoren en
trucks. Marktplaats genereert hiervan de informatie.
Ook het verkopen van een auto wordt dankzij de koppeling gemakkelijker. "Je
hoeft alleen het kenteken in te voeren. De informatie over de wagen wordt
dan automatisch toegevoegd aan de advertentie. Deze optie is natuurlijk niet
verplicht, maar het vergroot wel de kans dat je auto betrouwbaarder overkomt
en daarmee misschien zelfs eerder verkocht wordt", vult commercieel
directeur Kiliaan Toorenaar aan.
Dankzij de nieuwe toepassing is het ook mogelijk om informatie over de
vorige eigenaar te verkrijgen. Los van of dit een particulier is of een
bedrijf. Ook kan bijvoorbeeld gelezen worden hoe milieuvriendelijk de auto
is, wat de totale kosten van onderhoud zijn en wanneer weer onderhoud nodig
is. Er wordt zelfs een overzicht geplaatst van de maandelijkse kosten van de
wagen gebaseerd op een afstand van 15 duizend kilometer.
Marktplaats neemt met deze nieuwe toepassing niet de functie over van de
lokale autodealer. "Wij faciliteren alleen een verkoopplatform",
laten Gorris en Toorenaar weten. "We zijn niet verantwoordelijk voor
afspraken die tussen koper en verkoper worden gemaakt."
Daarnaast is de nieuwe functionaliteit handig voor dealers om hun auto's te
slijten. Zij kunnen eveneens vanuit de luie stoel hun wagens te koop
aanbieden met dezelfde garanties en zekerheden als ze in de showroom tonen.
Die mogelijkheid was eerder al aanwezig, maar de nieuwe ingebouwde garanties
maken de zaken aantrekkelijker.
Toch heeft Marktplaats geen alleenrecht op deze functionaliteit. "Het
is inderdaad mogelijk dat de concurrenten ook hun advertenties zullen
uitbreiden met deze garanties."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl