De luchtvaartmaatschappij vliegt zes keer per week rechtstreeks vanuit Amsterdam op de Libische hoofdstad en keert dan later op de dag weer terug naar Nederland. Het gaat alleen om passagiersvluchten.
Air France vliegt vanuit Parijs niet op de Libische hoofdstad. KLM zet normaliter een 737-toestel in voor de vluchten naar Tripoli. Dit type toestel heeft een capaciteit van 85 tot maximaal 250 passagiers. Volgens de woordvoerder gaat het om een toestel met ruimte voor circa 130 passagiers.
Animo voor vluchten minimaal
De animo voor de vluchten van woensdag en donderdag ,,was minimaal”, aldus een zegsvrouw. Het overgrote deel van de passagiers van Tripoli naar Amsterdam gebruikt de Nederlandse luchthaven als overstapplaats. De zegsvrouw kon niet aangeven hoeveel Nederlanders voor de vluchten geboekt hadden.
De vrachtvluchten van Air France-KLM, uitgevoerd door Martinair, gaan door, maar maken geen gebruik meer van het Libische luchtruim, aldus een woordvoerster desgevraagd. Normaliter gebruikt Martinair het vliegveld bij Benghazi, de tweede stad van Libië, voor een zogeheten technische tussenstop. Hier tankt Martinair. De luchthaven van Tripoli is een uitwijkmogelijkheid. Nu maakt Martinair van beide luchthavens geen gebruik, maar vliegt het op de routes tussen Amsterdam en Afrika via Athene.
Martinair vervoert geen vracht direct tussen Amsterdam en Libië.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl